Sa revenim la lupta cu armele adversarului:
I. In Legea nr. 119/2010 se prevad urmatoarele:
Art. 3(1) Pensiile prevazute la art. 1, stabilite potrivit prevederilor legilor cu caracter special, cuvenite sau aflate in plata, se recalculeaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, utilizand algoritmul de calcul prevazut de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4 (2) Cuantumul pensiilor recalculate potrivit prevederilor alin. (1) se stabileste in baza punctajului mediu anual, determinat potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si se plateste de la data de intai a lunii urmatoare expirarii perioadei de recalculare prevazute la alin. (1) lit. a) sau b), dupa caz.
Art. 7(1) Procedura de stabilire, plata, suspendare, recalculare, incetare si contestare a pensiilor recalculate potrivit prezentei legi este cea prevazuta de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Toate aceste prevederi trebuiesc coroborate strict cu prevederile Legii 19/2000, art.180 alin.(7): “(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos.”
si cu prevederile Deciziei CCR nr. 872/2010:
“[...], dacă, prin reaşezarea sistemului de calcul al pensiei în sensul arătat mai sus, rezultă un cuantum mai mic al acesteia, statul este obligat să adopte reglementări similare art.180 alin.(7) din Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.140 din 1 aprilie 2000, şianume să menţină în plată cuantumul pensiei stabilit potrivit reglementărilor anterior în vigoare dacă acesta este mai avantajos. Aceasta este o măsură de protecţie a persoanelor care beneficiază de pensie în sensul art.47 alin.(2) din Constituţie, constituind, de asemenea, o speranţă legitimă a asiguratului, întemeiată pe prevederile legale în vigoare cu privire la obţinerea şi încasarea unui anumit cuantum al pensiei.[...]”
ATENTIE: prin LEGEA 19/2000 s-a prevazut la art.180 alin.(2):
“ CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la data intrării în vigoare a prezentei legi să
determine punctajul mediu anual al fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentruasigurările sociale de sănătate, datorată conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80
Art. 40. - În sistemul public se acordă următoarele categorii de pensii:
a) pensia pentru limită de vârstă;
b) pensia anticipată;
c) pensia anticipată parţială;
d) pensia de invaliditate;
e) pensia de urmaş.
Art. 80. - "(1) Valoarea unui punct de pensie se stabileşte prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Aceasta se determină prin actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecărui an cu cel puţin rata inflaţiei, prognozată pentru anul bugetar următor de instituţia cu atribuţii în domeniu.”
DECI, ATUNCI S-A PUTUT (doar era vorba de recalcularea a cateva milioane de pensii si nu s-a mai cerut prezentarea de alte acte doveditoare).
ACUM, CE VOR SPUNE NORMELE EMISE DE EMINENTII NOSTRI GUVERNANTI?
Deocamdata, prin legea 119/2010 se stipuleaza “Art. 3(1) Pensiile prevazute la art. 1, stabilite potrivit prevederilor legilor cu caracter special, cuvenite sau aflate in plata, se recalculeaza prin determinarea punctajului mediu anual si a cuantumului fiecarei pensii, utilizand algoritmul de calcul prevazut de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Dar si prevederile enuntate la art.180 alin.(2) se pot adauga la algoritmul de calcul prevazut de legea 19/2000!!!!!!!!!!!
II. In Legea nr. 19 din 17 martie 2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, actualizata 2010, se prevad urmatoarele:
Art. 2. - Sistemul public se organizeazăşi funcţionează având ca principii de bază:
a) principiul unicităţii, potrivit căruia statul organizeazăşi garantează sistemul public bazat pe aceleaşi norme de drept;
b) principiul egalităţii, care asigură tuturor participanţilor la sistemul public, contribuabili şi beneficiari,un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege;
Rezulta de aici ca, pentru a nu se aplica militarilor un tratament nediscriminatoriu, va trebui sa i se recunoasca si acestora orele de noapte (care, in cazul civililor pensionati in baza legii 19/2000 genereaza majorari de punctaj la calculul punctajului final)
III. In Legea nr. 19 din 17 martie 2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, actualizata 2010, se prevad urmatoarele
"Art. 23 – (1) Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul
asiguraţilor o constituie:
a) venitul brut realizat lunar, (adica salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile, reglementate prin lege – nota proprie)
Art. 78. - (1) Punctajul anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în fiecare lună. Numărul de puncte realizat în fiecare lună se calculează prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, [...].
"(4) Punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. (1) şi (2), se calculează la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au plătit contribuţii de asigurări sociale."
Rezulta ca, pentru recalcularea pensiilor vor trebui sa aiba in vedere si indemnizatia de dispozitiv, prima de comanda, sporurile de iradiere, etc, adica tot ceea ce militarul incasa in fiecare luna.
IV.Sa luam in calcul prevederile legii 119/2010 “Art. 3 (2) in situatia pensiilor dintre cele prevazute la alin. (1), care au fost stabilite in baza legilor speciale, pensia din sistemul public se determina considerandu-se a fi indeplinite conditiile de acordare prevazute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare”
Si sa coroboram prevederile legii 119/2010 Art. 1:”Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, urmatoarele categorii de pensii, stabilite pe baza legislatiei anterioare, devin pensii in intelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si Alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) pensiile militare de stat;”
Art. 2(1) Pensiile de serviciu anticipate si anticipate partiale dintre cele prevazute la art. 1 devin pensii pentru limita de varsta in intelesul Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Pensiile de serviciu, altele decat cele mentionate la alin. (1)—(3), dintre cele prevazute la art. 1, devin pensii pentru limita de varsta in intelesul Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.”,
cu prevederile legii 19/2000, art.40:
“Art. 40. - În sistemul public se acordă următoarele categorii de pensii:
a) pensia pentru limită de vârstă;”
Rezulta ca toate pensiile militare aflate in acest moment in plata in baza legii 164/2001 (si a altor legi de care nu am cunostinta) devin PENSII PENTRU LIMITA DE VARSTA potrivit legii 19/2000, situatie in care trebuiesc avute in vedere doar prevederile referitoare la aceasta categorie de pensii din sistemul public.
V.Sa coroboram prevederile legii 119/2010 “Art. 5 (2) Pentru pensiile prevazute la art. 1 lit. a) sau b), punctajul mediu anual realizat se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale ale persoanelor la 20 de ani reprezentand stagiul complet de cotizare.
Art. 9 Constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii:
b) vechimea in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 lit. a) si b), pana la intrarea in vigoare a prezentei legi”
cu prevederile legii 19/2000 “Art. 41. - (1) Pensia pentru limită de vârstă se acordă asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public”
Rezulta ca orice an in plus de vechime in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, peste cei 20 de ani ce reprezinta “stagiul complet de cotizare”, ne va produce o crestere a punctajului total, deci, uitati-va in deciziile de pensionare si analizati-va vechimea in serviciu.
VI.Fata de mai multe intrebari cu tenta alarmista puse pe blog, referitoare la posibila incadrare diferentiata a unor pensii anticipate, propun acelor colegi tematori ca, in afara de prevederile enuntate mai sus, sa ia in calcul si prevederile legii 19/2000 art.49:
“Art. 49. - (3) Cuantumul pensiei anticipate se stabileşte în aceleaşi condiţii cu cel al pensiei pentru limită de vârstă.
(4) La data îndeplinirii condiţiilor pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă, în
conformitate cu prevederile art. 42, pensia anticipată devine pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare, trecerea la pensia pentru limită de vârstă făcându-se la cerere.".”
VII.INTREBARI:
1.Potrivit Legii 119/2010 art.9 alin.(2)
Art. 9 Constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii:
b) vechimea in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 lit. a) si b), pana la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Coroborate cu prevederile legii 19/2000
“Art. 37. - (1) În sistemul public stagiul de cotizare se constituie din însumarea perioadelor pentru care s-a datorat contribuţia la bugetul asigurărilor sociale de stat de către angajator şi asigurat
Art. 38. - (1) În sistemul public se asimilează stagiului de cotizare şi perioadele necontributive,
denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
b) a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora;
c) a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat.
(4) Perioadele asimilate prevăzute la alin. (1) se valorifică pentru obţinerea prestaţiilor de asigurări
sociale prevăzute de prezenta lege.”
In cazul nostru al militarilor, vechimea in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, potrivit legislatiei de la data iesirii la pensie (deci “pana la intrarea in vigoare a prezentei legi.”) includea si anii petrecuti in scolile militare de ofiteri sau subofiteri, academia militara tehnica, plus perioada in care s-a efectuat stagiul militar de catre cei care l-au efectuat inainte de intrarea la scolile militare.
Si atunci, cum se va calcula punctajul mediu lunar pentru aceste perioade?
Prin raportarea soldelor primite in acele perioade ca elevi la salariul mediu pe economie?
Pai, soldele noastre de elevi se situau undeva in jurul a 50-75 de lei ceausisti, excluzandu-i pe elevii proveniti din randurile “clasei muncitoare” care aveau solde de 600 lei ceausisti.
Inseamna ca pentru cei 2-3-4 ani de scoala militara/academie militara vor rezulta niste punctaje medii lunare “nesimtite” de-a dreptul!!!!
Daca, in acest caz, vor aplica prevederile legii 19/2000 art.78 alin.(5):
“Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului anual al asiguratului se utilizează:
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, [...]”
ar mai rezulta ceva, adica excact cam cat ti-ar fi de ajuns ca sa faci baloane de sapun....
2. Potrivit Legii 19/2000 “Art. 41. - (1) Pensia pentru limită de vârstă se acordă asiguraţilor care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta standard de pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public
Art. 49. -(4) La data îndeplinirii condiţiilor pentru a beneficia de pensie pentru limită de vârstă, în conformitate cu prevederile art. 42, pensia anticipată devine pensie pentru limită de vârstă şi se recalculează prin adăugarea perioadelor asimilate şi a eventualelor stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare, trecerea la pensia pentru limită de vârstă făcându-se la cerere.".”
Deci, militarul trebuie sa indeplineasa, cumulativ, doua conditii:
-conditia varstei standard de pensionare;
-conditia stagiului minim de cotizare.
Pentru pensionarii militari ale caror pensii militare devin pensii pentru limita de varsta, recalcularea pensiei are in vedere indeplinirea conditiilor de acordare prevazute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare
Atunci care este varsta standard de pensionare a militarului, prevazuta de noua lege (nu cea din legile speciale care nu se mai pot aplica)?
Daca se ia in calcul “vechimea in serviciu recunoscuta pentru stabilirea pensiilor, [...] pana la intrarea in vigoare a prezentei legi”, inseamna ca trebuie sa se ia in calcul si anii lucrati in sectoarele civile, atat inainte de a deveni militari (oricum aceasta era luata in calcul cand MapN emitea deciziile de pensionare) cat si perioadele lucrate de militari dupa iesirea intempestiva la pensie in baza OG7/1998, pana la data promulgarii legii 119/2010.
In aceasta situatie, toti militarii pensionari ale caror pensii militare devin “pensii pentru limita de varsta” in intelesul legii 19/2000, pot cere recalcularea pensiilor prin adaugarea stagiilor de cotizare realizate dupa data iesirii la pensie din armata.
La implinirea carei varste “standard” vor putea cere aceasta recalculare?
Cum se va face aceasta adaugire?
Daca pensia de care beneficia pana acum militarul devine “pensie pentru limita de varsta”, asa cum prevede legea 119/2010 la art.1 lit.a), art.2 alin.(1) si art.3 alin.(2), se pune intrebarea “care este varsta standard de pensionare” a militarului dupa implinirea careia acesta poate cere recalcularea?
In acest caz, in lumina articolelor enumerate, nu este corect ca militarul pensionat sa ceara recalcularea la implinirea varstei de 65 de ani...
Daca avem in vedere prevederile legii 19/2000 : “Art. 78 (8) Asiguraţii care, după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public, regăsindu-se în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5, beneficiază de majorarea punctajului realizat în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare lună, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar”,
rezulta ca toti militarii pensionati care au lucrat “după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă” ar putea cere recalcularea pensiei, solicitand si majorarea punctajului realizat cu 0,3%.
Din nou intervine intrebarea:
Care este varsta standard de pensionare pentru militar, daca pensia acestuia se recalculeaza considerandu-se indeplinite conditiile de acordare prevazute de Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit legii 119/2010 art.3 alin.(2)?
3. Potrivit Legii 19/2000: Art. 165. - (1) Asiguraţii care au contribuit la Fondul pentru pensia suplimentară cu 2%, 3%, respectiv 5%, beneficiază de o creştere a punctajului, determinat prin aplicarea următoarelor procente la punctajele anuale realizate în aceste perioade, astfel:
a) 16% pentru perioada 1 ianuarie 1967-1 ianuarie 1973;
b) 13% pentru perioada 1 ianuarie 1973-1 ianuarie 1978;
c) 14% pentru perioada 1 ianuarie 1978-1 iulie 1986;
d) 21% pentru perioada 1 iulie 1986-1 noiembrie 1990;
e) 15% pentru perioada 1 noiembrie 1990-1 aprilie 1991;
f) 14% pentru perioada 1 aprilie 1991-1 aprilie 1992;
g) 13% pentru perioada 1 aprilie 1992-1 ianuarie 1999;
h) 22% pentru perioada 1 ianuarie 1999-1 februarie 1999;
i) 17% pentru perioada de după 1 februarie 1999.
INTREBARE:
MILITARII AU CONTRIBUIT la Fondul pentru pensia suplimentara cu 5% lunar (va rog sa va uitati in deciziile de pensionare si sa vederi cati ani aveti trecuti in aceste decizii emise de MapN drept ani de contributii la fond).
REZULTA CA METODOLOGIA DE CALCUL VA TREBUI SA IA IN CALCUL SI
ACEASTA PREVEDERE SI SA ADAUGE PROCENTELE RESPECTIVE?
DACA NU, TREBUIE ACTIONAT IN INSTANTA.
concluzie: deciziile de pensionare pe care le avem sunt mana cereasca in aceasta situatie de restriste.
Radu George
Daca la recalcularea pensiilor s-a aplicat principiul contributivitatii in cazul pilotilor civili,al celor de la curtile de conturi,functionarilor publici parlamentari,personalului diplomatic si consular,personalului auxiliar din instantele judecatoresti etc. si a dus la diminuarea pensiilor acelasi principiu il aplica,acest guvern marioneta,si pensionarilor militari iar scopul ciumei portocalii este de a diminua si aseste pensii.Chestia cu acel plafon de 3000 lei este ABUREALA.Daca o persoana iesita la pensie in baza L.19/2001 putea verifica, conf. CARTII DE MUNCA,veniturile obtinute pe toata perioada de activitate, la pensiile speciale o adeverinta cu veniturile realizate pusa in fata unui pensionar militar ce crede acesta?Oare acestea sunt veniturile obtinute de mine sau ceva lipseste?Cum poate contesta?Sunt intrebari care cu siguranta le vor pune dar cine le v-a raspunde?
RăspundețiȘtergere