COMUNICATUL
CONSILIULUI DE COORDONARE
A
FILIALELOR SCMD DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI ȘI JUDEȚUL ILFOV PRIVIND INTÂLNIREA
INFORMALĂ CU REPREZENTANȚII M.Ap.N
1.
In data de 22 martie 2012, la solicitarea Consiliului
de Coordonare a Filialelor SCMD din Municipiul București și Județul Ilfov, la
sediul MApN s-a desfașurat o întâlnire de informare cu reprezentanți ai
ministerului, activitate care a vizat, în principal, procesul de
recalculare/revizuire/regularizare a pensiilor militare, dar și alte aspecte
privind activitatea SCMD, cu referire la accesul filialelor în spații de lucru
aparținând MApN.
2.
La activitate au participat:
-
Din partea Consiliului de Coordonare:
-
Dl.
Col.(r) Tudor Marian - președintele Consiliului de
Coordonare
-
Dl.
Gl.lt.(r) Băhnăreanu Neculai - vicepreședinte Filiala 1/Sector 2
București
-
Dl.
Col.(r) Neagu Gheorghe - președinte Filiala 1/Jud.
Ilfov
-
Dl.
Col.(r) Ionașcu Victor - secretarul Consiliului de
Coordonare
-
Din partea MApN:
-
Dl.
Ozunu Mihail-Vasile - Secretar de stat pentru relația cu
Parlamentul, informare publică și creșterea calității vieții
personalului
-
D-na
Gl.mr. Lupu Maria - șef Direcție Financiar-Contabilă
-
Dl.
Col.dr. Zanfir Constantin - Locțiitorul șefului Direcției pentru
Relația cu Parlamentul și Asistență Juridică
-
Dl.
Col Niculescu Viorel - locțiitorul șefului Casei de Pensii
Sectoriale a MApN
3.
Principalele aspecte reieșite în urma întâlnirii de informare.
Delegația
Consiliului de Coordonare a supus atenției reprezentanților ministerului un set
de probleme la care a solicitat răspunsuri punctuale, după cum
urmează:
a. Ce
măsuri va dispune MApN, respectiv Casa de Pensii Sectorială, când va primi o
sentinţă a instanţei, definitivă şi irevocabilă, în care se
hotărăşte:
-
admiterea
acţiunii aşa cum a fost formulată de reclamantul pensionar militar;
-
anularea
deciziei de respingere a contestaţiei introdusă de pensionarul militar emisă de
Comisia de contestaţii pensii din cadrul MApN;
-
anularea
deciziei de revizuire a pensiei emisă în baza OuG nr. 1/2011;
-
menţinerea
în plată a deciziei de pensie în baza căreia pensionarul militar a ieşit la
pensie;
-
obligarea
Casei de Pensii Sectorială a MApN la plata diferenţei dintre suma plătită
efectiv în baza deciziei de revizuire a pensiei şi drepturile de pensie
stabilite prin decizia cu care pensionarul militar a ieşit la
pensie.
b. Având în vedere faptul că
pensionarul militar este obligat prin lege să conteste decizia de pensie în
termen de 30 zile de la comunicare, la Comisia de contestaţii pensii din MApN,
astfel aceasta va rămâne definitivă, de ce nu se aplică o măsură cu caracter
asemănător şi în cazul în care Comisia de contestaţii pensii a MApN nu răspunde
la contestaţie în termenul maxim legal de 45 zile de la primire şi nici la toate
solicitările formulate.
Solicităm
verificarea tuturor termenelor în care s-a răspuns până în prezent la
contestaţiile formulate de pensionarii militari şi să ne comunicaţi persoanele
care se fac vinovate de încălcarea legii şi măsurile ce vor fi dispuse împotriva
acestora.
Legea
nr. 233 din 23 aprilie 2002, pentru aprobarea O.G. nr.27 din 30 ianuarie 2002
privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor (publicată în
M.O.nr.296/30 aprilie 2002) prevede la art.8 şi art.9 următoarele:
-
Art.8
Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice
petiţionarului în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei
răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau
nefavorabilă.
-
Art.9 În
situaţia în care aspectele sesizate prin petiţie necesită o cercetare amănunţită
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice poate prelungi termenul
prevăzut la art.8 cu cel mult 15 zile. Cine a aprobat prelungirea ilegală a
termenelor de răspuns şi pe ce motiv ? Poate doar pentru a întârzia atacarea
deciziilor în justiţie.
Răspunsurile
primite sunt standard, toate contestaţiile fiind respinse. În conţinutul
deciziilor emise de Comisiile de contestaţii pensii nu se face referire la nici
unul din argumentele personale ale petentului deşi unii au contestat deciziile
emise numai în baza calculului pe salariul mediu brut, iar alţii pe baza
veniturilor salariale identificate parţial sau total. Comisia nu a citit şi cu
atât mai mult nu a analizat cu atenţie fiecare contestaţie în parte, atâta timp
cât răspunsurile sunt identice, schimbându-se doar numele şi
CNP-ul.
În
Monitorul Oficial nr. 318 din 09 mai 2011 este publicat Ordinul nr.
1453/M.34/18.769/10.161 din 04.05.2011 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea, funcţionarea şi structura Comisiei Centrale de Contestaţii din
cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice precum şi pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi structura Comisiilor de
contestaţii din cadrul MApN, MAI şi SRI , act emis de MAI. La art.3 se prevăd
următoarele: ”Casa Naţională de Pensii, MApN, MAI, şi SRI vor adopta
măsurile privind constituirea, în termen de 15 zile de la data publicării
prezentului ordin a Comisie Centrale de Contestaţii şi respectiv a Comisiilor de
contestaţii prevăzute la art. 149 alin. (1) din Legea 263/2010”.
Altfel spus Comisiile de contestaţii au devenit funcţionale începând cu data de
24 mai 2011. Dar, în art. 150 alin. (2) din Legea nr.263/2010 se prevăd
următoarele: ”Organizarea, funcţionarea şi structura ..., respectiv
a Comisiilor de contestaţii care funcţionează în cadrul MApN, MAI şi SRI se
stabilesc prin ordin al ..., în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi”. Astfel, având în vedere că Legea 263/2011, a fost
publicată în M.O. nr. 852 din 20 decembrie 2010, rezultă că aceste Comisii de
contestaţie trebuiau să funcţioneze, legal, începând cu 20 ianuarie
2011.
c. În cursul anului 2011
pensionarii militari au trimis adrese, la unităţile în care şi-au desfăşurat
activitatea, pentru a li se elibera adeverinţe cu veniturile brute lunare, în
baza Legii nr. 16/1996 a Arhivelor Naţionale care prevede că,
”Creatorii de documente sau, după caz, persoanele juridice
succesoare ale acestora sunt obligaţi să elibereze, potrivit legii, la cererea
persoanelor fizice şi a persoanelor juridice, certificate, copii şi extrase de
pe documentele pe care le creează ...” şi a Legii nr. 223/2002
care precizează că, ”Certificatele şi adeverinţele eliberate vor
conţine, în mod obligatoriu, pe lângă situaţiile sau datele a căror confirmare
sau atestare se solicită, şi menţionarea documentului din care rezultă
acestea”.
Nu
s-a răspuns la nici o cerere conform legilor menţionate mai sus, motiv pentru
care pensionarii militari se află în imposibilitatea verificării corectitudinii
datelor din adeverinţele eliberate de unităţile MApN în comparaţie cu statele de
plată aflate în arhiva ministerului.
Modul
de întocmire a acestor adeverinţe dovedeşte încălcarea flagrantă a prevederilor
art. 5 din O.G. 33/2002 privind reglementarea eliberării certificatelor şi
adeverinţelor de către autoritaţile publice si locale, cât şi ale art.125 din
H.G. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii
263/2010, prin care se face referire la răspunderea pe care o au angajatorii sau
orice alţi deţinători de arhive pe linia legalităţii, exactităţii şi
corectitudinii datelor înscrise în adeverinţele pe care le eliberează, în
vederea stabilirii, recalculării sau revizuirii drepturilor de
pensie.
d. OuG nr. 1/2011, are doar
trei anexe, astfel:
-
Anexa
nr.1 - referitoare la cuantumul soldelor de grad şi soldelor de
funcţie minime corespunzătoare gradelor militare deţinute;
-
Anexa
nr. 2 - salariul mediu anual şi minim pe ţară;
-
Anexa
nr. 3 - referitoare la metodologia de
calcul.
Enumerarea
acestor anexe şi a conţinutului lor a fost făcută pentru a demonstra faptul că,
în conformitate cu art. 8 alin.1 din Metodologia de calcul privind revizuirea
pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională, ”veniturile brute/nete după caz,
realizate lunar, utilizate la calculul punctajului lunar, cuprind drepturile
salariale şi cele asimilate acestora, încasate de beneficiari conform
legislaţiei în vigoare la data acordării lor”. Aceste drepturi
sunt enumerate de la punctele a) la
g). OuG nr.1/2011 face referire numai la pct.
a), respectiv: ”… retribuţia tarifară
lunară/solda lunară/salariul de bază de încadrare lunar, inclusiv indexări,
compensaţii, indemnizaţii de conducere/comandă, salarii, solde de merit şi alte
drepturi similare prevăzute de legislaţia in vigoare la acea
data”, în timp ce la veniturile prevăzute la punctele
b) -g) nu se face nici o
menţiune.
Ar
fi fost corect şi imperios necesar ca şi pentru aceste drepturi asimilate să
existe precizări privind modul de stabilire şi reconstituire conform legii, în
situaţia în care acestea nu se pot identifica, din moment ce aceste drepturi
asimilate salarilor sunt prevăzute în metodologia de calcul.
e. Procentul de creştere sau
diminuare a pensiei revizuite suferă modificări şi în ceea ce privește
respectarea anexei nr. 1 la OuG nr.1/2011 privind modalitatea de utilizare a
datelor din anexa nr.1, în sensul că solda corespunzătoare unui grad militar
cuprinde mai mulţi coeficienţi de încadrare a funcţiei (exemplu: lt.col. de la
3.10 la 3.50), iar la calculul efectiv al pensiei revizuite a fost folosit numai
coeficientul minim (respectiv 3.10), dezavantajând cadrele militare care au fost
încadrate pe funcţii cu coeficienţi mai mari de 3.10 (până la coefientul maxim
de 3.50). În plus, statutul cadrelor militare permitea încadrarea pe o funcţie
prevăzută cu un grad superior celui pe care îl avea la momentul numirii în
funcţie. Anexa nr.1 din OuG nr.1/2011 prevede numai cuantumul soldelor de grad
şi soldelor de funcţie minime corespunzătoare gradelor militare
deţinute.
f. Cum se va efectua
regularizarea pensiilor care au scăzut în mod dramatic în urma acţiunii de
revizuire când art. 17 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene
menţionează că ”orice persoană are dreptul de a deţine în
proprietate, de a folosi, de a dispune şi de a lăsa moştenire bunurile pe care
le-a dobândit în mod legal (CEDO recunoscând dreptul la pensie ca reprezentând
un bun, arătând că prestaţiile sociale intră sub incidenţa art. 1 din Protocolul
nr. 1, independent de natura contributivă sau necontributivă a acestora). Nimeni
nu poate fi lipsit de bunurile sale decât pentru o cauză de utilitate publică,
în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege şi în schimbul unei despăgubiri
juste acordate în timp util pentru pierderea pe care a
suferit-o”.
g. Ce măsuri prevede
conducerea MapN împotriva celor care în intervenții TV sau radio, au manifestat
lipsă de decență privind aprecierile făcute asupra acțiunilor pensionarilor
militari ?
h. Care sunt preocupările MApN
pentru “repunerea” în drepturi legale a tuturor
pensionarilor militari privind utilizarea spațiior și utilităților prevăzute de
lege și nu numai de către conducerea ANCMRR, conducere care a încălcat statutul
de asociație de utilitate publică și a cerut tuturor membrilor să se subordoneze
politic UNPR ?
Totodată
au fost înaintate documentare privind procesul de recalculare/revizuire a
pensiilor militare, documentare ce au fost afișate în cursul anilor 2011 și 2012
pe site-ul SCMD.
4.
Reprezentanții MApN au făcut următoarele precizări:
1. De natură politică:
-
tot
ce s-a întâmplat până în prezent s-a datorat "voinței" clasei politice aflate la
putere, dar la care nu poate fi asociată și conducerea MApN;
-
ameliorarea
situației actuale depinde 100% tot de voința clasei politice, fiind absolut
necesară și participarea opoziției, inclusiv în comisii și în plenul Camerei
Deputaților. In acest sens există un proiect de modificare a OuG nr.1/2011, care
a fost avizat favorabil de Senat, acesta găsindu-se, în prezent, în discuții, la
comisiile din Camera Deputaților;
-
meritul,
privind creșterea cuantumului majorității pensiilor, revine, în exclusivitate,
domnului ministru Oprea;
-
la
afirmația delegației noastre că, practic, de acum înainte oricând se pot
declanșa alte inițiative legislative care să vizeze cuantumul pensiilor foștilor
militari, cei prezenți nu au avut comentarii.
2. De natură tehnică:
-
Legea
nr.119/2010 nu se mai aplică, motiv pentru care Casa de Pensii Sectorială a MApN
nu pune în aplicare hotărârile definitive și irevocabile obținute în instanță pe
deciziile de recalculare;
-
revizuirea
nu a vizat decizia de recalculare (la intrebarea "de ce nu au fost
anulate deciziile de recalculare odată cu anularea HG 735" - nu am
primit nici un raspuns);
-
la
problema ridicată de către delegația noastră că plata pensiilor, începând cu
luna februarie 2011, nu a avut bază legală, nu a fost comentată de către
reprezentanții MApN;
-
procesele
declanșate de membri SCMD (pasul 1a și 1b) nu mai au obiect și vor fi
pierdute la marea majoritate a instanțelor;
-
ar
trebui să ne concentrăm pe atacarea în instanță a deciziilor de
revizuire;
-
conținutul
Anexei nr.1/OuG nr.1/2011 este în favoarea pensionarilor (au fost situații
când veniturile calculate după Anexa nr.1 să fie mai mari decât cele după statul
de plată);
-
cifra
de aprox. 6000 de pensionari cu pensii scăzute se va diminua în cotinuare pe
baza noilor decizii emise, fie ca urmare a continuării aplicării Legii
nr.70/2007, a valorificării timpului lucrat după ieșirea la pensie, aducerea de
noi adeverințe cu veniturile obținute în armată etc.;
-
reținerea,
după regularizare, va începe în luna mai a.c. Nu au putut da detalii privind
cuantumul ce urmează a fi restituit lunar și în ce perioadă de
timp;
-
privitor
la respectarea termenului de 45 de zile de către comisia de contestații, s-a
recunoscut ca fiind o problemă pe care trebuie să o corecteze;
-
în
ceea ce privește folosirea de către filialele SCMD a unor spații aparținând
MApN, ni s-a transmis că, potrivit legii, acestea pot fi folosite numai de
asociații sau alte structuri similare (cum este cazul ANCMRR), care au prevăzut
în statut ca fiind structuri de utilitate publică, SCMD-ul neavând prevăzut
acest lucru.
Precizăm
că acțiunea s-a înscris în programul Consiliului de Coordonare și a
solicitărilor de dialog reieșite în urma Conferintei Comune - Craiova
2012.
Totodată,
prin prezentarea comunicatului dorim să înlăturăm toate speculațiile privind
jocuri de culise sau urmărirea atingerii unor scopuri individuale, speculații
nedemne de unii dintre colegii noștri.
Dorim
să dialogăm cu toți cei care prin programe de acțiune și chiar prin acțiune
directă, lupta pentru menținerea drepturilor câștigate într-o viață plină de
constrângeri și sacrificii.
Membri
Consiliului de Coordonare a Filialelor din Municipiul București și Județul Ilfov
au fost și rămân consecvenți îndeplinirii cu strictețe a prevederilor Statutului
SCMD, ale ROF și ale hotărârilor Consiliului Național al Reprezentantilor - Alba
Iulia - octombrie 2011