Domnilor Colegi,
Va rog sa-mi permiteti sa va prezint
propuneri-amendamente la proiectul legii pensiilor militare de stat, aflat in
etapa de dezbatere publica, care precede trimiterea sa spre Parlamentul
Romaniei.
1.. Notele scrise în rosu sunt propuse a fi adăugate la
text.
2. Cu verde sunt trecute motivaţiile
intervenţiei/modificării propuse.
3.Cu albastru sunt
trecute cateva articole care trebuiesc eliminate definitive pentru că creează
discriminări şi sunt
ANTICONSTITUŢIONALE.
Art 1(f) principiul
dreptului câştigat prin care se garantează că nici o altă lege ulterioară nu va
putea lua dreptul la pensie de serviciu numită pensie militară, reacordat de
actuala lege. Motivaţie: Legea trebuie să
statueze faptul că pensia militară nu mai poate fi luată de nici o altă lege
pentru a respecta principiul sperantei legitime.
Art. 4. – Sistemul pensiilor
militare de stat acoperă riscurile activităţii specifice sistemului de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, interzicerea sau restrângerea exerciţiului
unor drepturi şi libertăţi din Constituţia României, precum şi pierderile de
venituri datorate invalidităţii, bolilor profesionale,
bătrâneţii sau decesului.
Motivaţie: Armata
trebuie să recunoască bolile profesionale IAR ACESTEA TREBUIE SĂ DEA DREPTUL LA
PENSIE DACĂ CREEAZĂ UN HANDICAP
Art 11 se completează cu: Aceste prevederi se aplică tuturor pensionarilor militari,
indiferent de anul ieşirii la pensie, în vederea asigurării principiului
egalităţii în drepturi stipulate la art 2 al prezentei legi.
Motivaţie: Se va
elimina asfel, actuala diferenţă între militari de grad şi funcţie egale care
au pensii diferite, respectându-se principiul egalităţii de la punctual 2
(b)
Art 16(2) Vârsta standard de
pensionare pentru limită de vârstă, prevăzută la alin. (1) lit. a), este de 55 de ani cu excepţia
generaliilor care pot rămâne în activitate pănă la vârsta de 60 de ani în
măsura în care este nevoie de prezenţa acestora. Atingerea acestei
vârste se realizează prin creşterea vârstelor standard de pensionare, conform
eşalonării prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Motivaţie: Profesia
beneficiarilor acestei legi,prin condiţiile, privaţiunile, stresul la care sunt
supuşi militarul,poliţistul, funcţionarul public cu statut special duc la
îmbătrânirea prematură a organismului, în plus, organismul la 60 de ani nu se
mai află în măsură să răspundă cerinţelor profesiei la parametric maximi, ceea
ce ar duce la diminuarea capaciţăţii de reacţie şi neîăndeplinirea misiunilor.
În plus nici o armată din lume nu păstrează militarii activi în armată peste
vârsta de 55 de ani, exceptând generalii.
Art. 28.
(1) Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei
militare de stat este solda/salariul lunar brut avute în ultima lună de
activitate, aşa cum sunt prevăzute în
legea 284/2010, la capitolul III, secţiunea 1, articolul 12.
(2) În cazul în care au avut loc modificări ale
soldelor de funcţie în ultimele 6 luni de activitate, baza de calcul o
constituie media soldelor lunare brute din această perioadă, mai puţin solda de
grad. La media obţinută se adaugă solda de grad.
Motivaţie : Baza de calcul trebuie să fie aşa cum era
pe legile 164, şi 178, respectiv salariul brut la care să se adauge toate
veniturile asa cum se calculează şi la civili. Actuala lege pleacă de la o bază
de calcul mai mică daca se va mentine ca bază de calcul doar solda de bază.
Chiar dacă procentul a cresut de la 60 la 70%, pensia va ieşi mult diminuată
dacă se ia ca bază de calcul actuala
formă.
Art 33 a) producerii unor accidente
în timpul şi sau
din cauza serviciului, accidentelor asimilate acestora conform legii, bolilor
contractate în timpul şi din cauza îndeplinirii serviciului
militar/serviciului, tuberculozei, neoplaziilor, schizofreniei, SIDA sau altor boli transmisibile sau boli profesionale,TSPT
contractate sau apărute pe timpul sau din cauza serviciului;
Motivaţie: Pensia de invalididate trebuie să acopere
toată gama de incidente, boli sau afecţiuni care pot provoca incapacitatea de
muncă, inclusiv bolile psihice, care nu sunt incluse aici dar care sunt
recunoscute în alte ţări, cum ar fi Sindromul/stresul Post Traumatic sau post
conflict.
Art 37(4) să se completeze după cum
urmează:
Toate cheltuielile privind
investigaţiile şi analizele necesare stabilirii gradului de invalididate se
suportă de structura/ Ministerul în care a lucrat solicitantul.
Motivaţie: Dacă statul cere aceste examinări
suplimentare, ele trebuiesc suportate de către stat, nu de cel traumatizat.
Art. 39. – Militarii, poliţiştii şi
funcţionarii publici cu statut special care şi–au pierdut capacitatea de muncă
din cauza unor accidente sau a unor boli, beneficiază de pensia de invaliditate
indiferent de vechimea în muncă la data producerii
accidentului, constatării sau contractării bolii.
Motivaţie:Ce vină are un militar de exemplu care este
rănit pe câmpul de luptă în Afganistan, dacă la prima sa misiune, în al doilea
an de contract, este ţinta unui atac şi rămâne infirm? De ce să nu primească
pensie, pentru că nu are vechime? Dar ce cartuşele şi minele improvizate sau
atacatorii au fişa personal a victimelor ca să vadă
dacă au vechime sau nu?
Art. 40. – (1) Cuantumul pensiei de
invaliditate se stabileşte conform prevederilor art. 29-31.
(2) La
suma procentelor cuvenite se adaugă, pentru fiecare an potenţial, până la
realizarea vechimii prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), următoarele
procente:
a) 1% pentru invaliditate de gradul I;
b) 0,8% pentru invaliditate de gradul II;
c) 0,6% pentru invaliditate de gradul III.
Ar 44 .1 (c)
c) au dreptul şi optează pentru la pensia de serviciu în condiţiile
art. 17 lit. b) şi ale art. 18 lit. b).
Motivaţie : dacă se păstrează sintagma “au dreptul
la” asta înseamnă că automat se va trece la pensia de sevriciu în momentul
atingerii vârstei de pensionare. Dar este posibil va pensia de invalididate să
fie mai mare decât cea de serviciu şi atunci pensionarul conform legii trebuie
să aibă posibilitatea să aleagă.
Art. 45(3) să se completeze astfel:
(3) Neprezentarea la comisiile
centrale de expertiză medico–militară ale Ministerului Apărării Naţionale,
Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii, din motive
imputabile pensionarului, atrage suspendarea plătii pensiei după o somaţie trimisă beneficiarului şi dacă culpa aparţine
beneficiarului.
Motivaţie: Este posibil ca pensionarul să nu fie în
măsură dpdv medical sau de orice altă natură, poate fi plecat la
tratament,poate fi internat, sau imobilizat undeva dintr-un moment care nu ţine
de voinţa lui şi I se ia acest drept abuziv. Trebuie mai întâi să se verifice,
să se trimită o somaţie ceva care să lămurească aspectul, pentru a nu văduvi
pensionarul de un drepăt pentru care apoi trebuie să umble prin tribunale.
Art 47 (2) Casa de pensii sectorială
comunică, lunar, comisiei centrale de expertiză medico-militară, pensionarii
încadraţi în grad de invaliditate care au împlinit vârsta standard de
pensionare sau, după caz, condiţiile prevăzute de lege pentru acordarea pensiei
pentru limită de vârstă dacă aceştia au optat pentru
schimbarea categoriei de pensie.
Art. 50. – (1) Soţul/Concubinul
supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş, imediat
dupa decesul militarului, pe tot timpul vieţii, dacă durata căsătoriei
cu persoana decedată a fost de cel puţin
5 ani şi nu realizează venituri lunare
provenite dintr-o activitate profesională pentru care asigurarea este
obligatorie sau acestea sunt mai mici decât pensia de
urmaş.
(2) În cazul în care durata căsătoriei/concubinajului
este mai mică de 5 ani, cuantumul pensiei de
urmaş cuvenit soţului supravieţuitor se diminuează cu 0,5 % pentru fiecare
lună, respectiv 6,0 % pentru fiecare an de căsătorie în minus.
Art. 51. – (1) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş, indiferent
de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul I sau II, dacă durata
căsătoriei cu persoana decedată a fost de cel puţin un an.
(2) Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş, indiferent de vârsta
şi de durata căsătoriei, dacă decesul soţului susţinător s–a produs ca urmare a
unui accident de muncă sau a unei boli contractate în timpul şi din cauza
îndeplinirii serviciului militar/serviciului, asimilată unei boli profesionale
şi dacă nu realizează venituri lunare pentru care asigurarea este obligatorie
ori dacă acestea sunt mai mici decât pensia de urmaş.
Motivare: Locuind pe coclauri, nu toate sotiile
noastre au avut posibilitatea sa obtina un locuri de munca pe timpul casniciei si
nici, poate, sa-si asigure o vechime care sa le ofere ulterior o pensie,
situatie in care, pana la varsta standard de pensionare, ar trebui sa-si
asigure mijloacele de trai, vanzand casa sau bunurile mobile obtinute pe timpul
casniciei cu militarul decedat. Schimbarea perioadelor de căsnicie/concubinaj
este necesară deoarece accidentul/decesul intervine nu din culpa
soţului/concubinului, atunci când vrea Dumnezeu, iar acesta nu citeşte legea ca
să ofere dreptul de protecţie când vrea legiuitorul. Nu e vina soţului
supravieţuitor că a rămas vaduv atunci când a rămas, pentru a fi pedepsit şi
discriminate. Trebuie introdusă şi sintaxa “concubinul” pentru că conform
legislaţiei în vigoare, acesta după 5 ani de concubinaj are drepturi egale cu
ale soţului şi introducând termenul concubine, înlăturăm confuziile abuzurile
şi procesele inutile.
Art. 54(2)
(2) Cuantumul pensiei de urmaş se
stabileşte procentual din pensia susţinătorului prevăzută la alin. (1), în
funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, în procent de 75% indiferent de
numărul de urmaşi.
Mortivaţie : Durerea şi
nevoile urmaşilor sunt identice, deci şi ajutorul trebuie identic, nu putem
cuantifica durerea şi nici calcula nevoile familiei. Pot fi familii formate din
5 membri care insă să aibă posibilităţi materiale care să facă inutilă pensia
de urmaş, sau familii cu un singur copil care însă nu are nici o altă sursă de
venit şi a mai rămas poate şi înglodată în datorii la bancă. În plus, în cest
fel se respect şi principiul egalităţii.
Art 56
(2) În cazul în care nu există
urmaşi, dacă cel decedat era singurul susţinător al părinţilor săi, aceştia vor
beneficia de 75%
din pensia de urmaş stabilită potrivit prevederilor alin. (1).
SECŢIUNEA a 4–a
Actualizarea şi Indexarea pensiilor
Art. 60. – (1) Cuantumul pensiilor
militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, şi se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad
şi/sau solda funcţiei maxime ale cadrelor militare în activitate, poliţiştilor
sau funcţionarilor publici cu statut special, potrivit gradului
militar/funcţiei avute la data trecerii în rezervă, în raport cu procentul de
stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art.28;
Motivaţie: Pensia
militară nu mai este legată de salariul mediu ci de soldă.
Art. 61. – (1) Începând cu anul
2021, cuantumul pensiilor militare de stat se majorează anual cu 100% din rata
inflaţiei, şi se actualizează conform articolului 60
Motivaţie: Pensia
militară nu mai este legată de salariul mediu ci de solda.
Art 73
c) pensionarul urmaş, prevăzut la
art. 49 lit. a), a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării
studiilor în termen de 30 de zile, după trimiterea unei
somaţii;
Motivaţie : Este posibil ca supravieţuitorul să nu
cunoască legea sau efectiv să uite. Este mult mai uşor şi mai uman să se
trimită o somaţie cu o lună înainte, decât să se ia un drept pentru care apoi
să se aştepte luni de zile, când poate pensia este singura sursă de venit.
d) soţul supravieţuitor, beneficiar
al unei pensii de urmaş, realizează venituri brute lunare pentru care, potrivit
legii, asigurarea este obligatorie, dacă acestea sunt mai mari; decât pensia de urmaş.
e) soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit şi renunţă la pensia de urmaş;
Motivaţie: E un drept
câştigat, nu i-l poate lua nimeni .
f) soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii militare de stat, optează
pentru o altă pensie, potrivit legii, din sistemul public de pensii, sau
dintr-un alt sistem de asigurări sociale, neintegrat sistemului public de
pensii;
g) pensionarul de
invaliditate, încadrat în gradul I sau II, se încadrează în muncă, cu excepţia
consilierilor locali sau judeţeni;
Articolul trebuie scos. Discriminare
.
Motivaţie: Ori toţi, ori niciunul. Altfel se provoacă
discriminare, faţă de consilierii locali sau judeţeni , se încalcă principiul
egalităţii de la art 2, dar şi prevederile constituţionale care spun că toţi
oamenii sunt egali în faţa legii şi nimeni nu este mai presus de lege. Nici
măcar Consilierii locali sau judeţeni.
h) pensionarul de
invaliditate, gradul III, se încadrează în muncă depăşind jumătate din
programul normal de lucru al locului de munca respectiv, cu excepţia
consilierilor locali sau judeţeni. Trebuie scos articolul.
Motivaţie :se provoacă discriminare, faţă de
consilierii locali sau judeţeni , se încalcă principiul egalităţii de la art 2.
(2) În situaţia copilului,
beneficiar al unei pensii de urmaş, în condiţiile prevăzute la art. 49 lit. b),
care nu face dovada continuării studiilor, plata pensiei se suspendă începând
cu data de 1 decembrie a anului în curs.
( Motivaţie: Studenţii încep studiile în Octombrie, nu
Septembrie, nu au cum să prezinte adeverinţe la 1 Octombrie)
(3) Plata indemnizaţiei pentru
însoţitor prevăzute la art. 42 alin. (1) se suspendă pe perioada în care
pensionarul este internat într-o instituţie de asistenţă socială sau într-o
unitate medicală specializată, în care nu este necesară
prezenţa însoţitorului, sau dacă pacientul renunţă la serviciile acestuia.
Motivare: nu toate
spitalele îşi permit chiar dacă declară că au posibilităţi să aloce personal
permanent la patul pacienţilor.
Art.100
(3) Hotărârile comisiilor de
contestaţii, care nu au fost atacate la instanţele judecătoreşti în termenul
prevăzut la alin. (2), din vina contestatarului
sunt definitive.
Motivaţie: Sunt situaţii în care pensionarii pierd
procesele deoarece Casele Sectoriale de Pensii sau Comisiile de Contestaţii au
trimis răspunsurile în ultimele zile de expirare a termenului, acestea au fost
întârziate, pensionarul nu s-a aflat acasă, sau i-a fost trimisă înştiinţarea
la o adresă greşită şi a pierdut procesul, apelul sau recursul.
Art. 103. – (1) Cererile îndreptate
împotriva caselor de pensii sectoriale şi comisiilor de contestaţii se
adresează instanţei în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul ori sediul
reclamantul.
(2) Celelalte cereri se adresează instanţei în a cărei rază teritorială îşi are
domiciliul sau sediul pârâtul.
Art. 104. – (1) Împotriva hotărârilor tribunalelor se poate face apel la curtea de apel competentă.
Motivaţie:
L. nr. 134/2010 privind Cod de procedura civilă
prevede la ART. 483 că NU SUNT SUPUSE RECURSULUI HOTARARILE PRONUNTATE IN
CERERILE CONFLICTELE DE MUNCA SI DE ASIGURARI SOCIALE în cereri evaluabile în
bani în valoare de pana la 500.000 lei inclusiv.
(2) Hotărârile curţilor de apel,
precum şi hotărârile tribunalelor, neatacate cu recurs în termen, din vina reclamantului sunt definitive.
Motivaţie: Sunt situaţii în care pensionarii pierd
procesele deoarece Casele Sectoriale de Pensii sau Comisiile de Contestaţii au
trimis răspunsurile îm ultimele zile de exprirare a termenului, acestea au fost
întârziate, pensionarul nu s-a aflat acasă, sau i-a fost trimisă înştiinţarea
la o adresă greşită şi a pierdut procesul, apelul sau recursul.
Art...110-111
Art. 110 (1) Pensiile militarilor, politiştilor si
funcţionarilor publici cu statut special, stabilite in baza Legilor 119/2010,
L.263/2010, L.241/2013, L.165/2001, L.179/2004 cu modificările şi completarile
ulterioare, devin Pensii Militare de Stat şi se recalculează potrivit
prevederilor prezentei legi.
Motivaţie : În forma iniţiatorului se comitea iarăşi
o nedreptate şi discriminare faţă de pensionarii beneficiari ai L119 şi L241,
adică aceiaşi care au fost nedreptăţiţi de OG1/2011 şi numai că nu se evita,
dar se reproducea situaţia din Ianuarie 20111. În plus, nu se respectă
principiul egalităţii de la art 2(b) . Dacă se recalculează cele sub
prevederile legii 263 atunci se recalculează toate în aceleaşi condiţii.
Dacă se aceptă acest
articol, dispare art 111.
Art. 112. – În situaţia în care se
constată diferenţe între cuantumul pensiilor stabilit potrivit prevederilor
art. 111 110 şi
cuantumul pensiilor aflate în plată, se păstrează în plată cuantumul avantajos.
Art. 115. – Litigiile care se referă
la drepturile ce fac obiectul prezentei legi, aflate pe rolul instanţelor la
data intrării în vigoare a acesteia, se vor judeca potrivit legii în baza
căreia a fost stabilit dreptul.Să se retragă articolul
Motivaţie:Această lege nu poate interveni în modul în
care se va desfăşura un proces. Inatanţele decid conform codului de procedură
penală.
Art. 116. – (1) Sumele încasate
necuvenit cu titlu de pensie se recuperează de la beneficiari în termenul
general de prescripţie de 3 ani dacă se va constata în
instanţă că greşeala/ vina a aparţinut beneficiarului.
Motivaţie: De ce să plătească pensionarul, dacă nu el
se face vinovat de acest lucru? Se acoperă în felul acesta incompetenţa şi
reaua voinţă a funcţionarului care va lucra neglijent ştiind că nu este
sancţionat în nici un fel
(2) Sumele plătite necuvenit prin intermediul caselor de pensii sectoriale se
recuperează de la cei care se fac vinovaţi de
introducerea, prelucrarea de date false sau pierderea/ nerecuperarea datelor,
în baza deciziei casei de pensii sectoriale respective, care constituie titlu
executoriu.
Motivaţie: nu este corect să plătească pensionarul,
dacă vina aparţine funcţionarului sau unor condiţii ca cele prevăzute în
motivaţia L241, DE CARE PENSIONARUL NU SE FACE VINOVAT.
S-ar face discriminare
între pensionarii militari şi cei civili beneficiari ai legii 125 care sunt
amnistiaţi de plata sumelor de care nu
se fac vinovaţi.
Art. 117. – (1) Sumele încasate
necuvenit cu titlu de pensie militară de stat, ca urmare a unei infracţiuni
săvârşite de beneficiar, se recuperează de la acesta, de la data primei plăţi a
sumelor necuvenite, plus dobânzile aferente, până la recuperarea integrală a
prejudiciului, dacă se va constata în instanţă că
greşeala/vina a aparţinut beneficiarului.
Motivaţie :
1.Acest articol
contravine L-241/2013 art2(2) care nu este abrogată de prezenta lege.
2. Singura autoritate în măsură să stabilească o
culpă este instanţa judecătorească, de aceea pensionarul va plăţi după ce o
instanţă va stabili definitiv şi irevocabil că vina îî aparţine. In felul
acesta se evită încercarea instituţiei sau a unui funcţionar de a-şi acoperi
culpa, dând vina pe beneficiar. Fiind vorba de un litigiu, acesta se poate
rezolva numai în instanţă.
La Art 118 să se adauge
(3)Sumele datorate
beneficiarului datorită calculării greşite a pensiei, aplicării incorecte a
metodologiei de calcul, pierderii deteriorării şi nerecuperării documentelor
necesare calculării drepturilor de pensie, se recuperează şi se returnează
beneficiarului din bugetul de stat până la aflarea persoanelor care au dus la
comiterea prejudiciului, după care statul recuperează sumele de la cei care au
comis paguba. În felul acesta se respectă art 1 din prezenta lege.
Motivaţie: Legea face referire numai la situaţia în
care beneficiarul este cel care trebuie să returneze bani Casei de Pensii nu şi
la cea în care Casa de Pensii trebuie să returneze bani pensionarului deşi
există cazuri. Este o discriminare şi o
nedreptate.
După art 123 să se adauge:
Art.124 Între sistemul
pensiilor militare de stat şi sistemul public de pensii şi sistemele proprii de
asigurări sociale neintegrate acestuia se recunosc reciproc stagiile de
cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, în vederea
deschiderii drepturilor la pensie pentru limită de vârstă, de invaliditate şi
de urmaş.
Art.125 Aplicaţia informatică utilizată la stabilirea
pensiilor militare de stat se omologhează şi este publică.
Motivaţie : art 125 : În vederea verificării modului
în care au fost calculate pensiile, pensionarul trebuie să aibă acces la toate
datele procesului de calculare a pensiei inclusiv aplicaţia şi formulele de
calcul, pentru a putea contesta la nevoie. Fără aceste date practic îi este
luat dreptul de a contesta pentru că nu are datele necesare calculării şi
verificării modului în care i-a fost calculată pensia.
Ultimul articol, cel care prevede
abrogarea legilor anterioare, se completează cu punctul
f) art1(4) din Legea
241/2013
Motivaţie:
Pentru punctul f : Menţinerea art 1 punctul 4 din
L-241 taie dreptul beneficiarilor respectivei legi de a li se indexa şi
actualiza pensiile ceea ce ar crea o discriminare şi ar fi împotriva art 2 din
lege.
În mare, iată ce nu cuprinde actuala
lege şi trebuie introdus:
1. Să se introducă la calculul pensiei procentele cuvenite medaliilor Meritul
Militar aşa cum era stipulate în vechea lege.
2. Să se menţioneze că Militarii activi şi în rezervă primesc soldă, nu salarii
până la data trecerii în retragere pentru că cei din rezervă sunt încă sub contract
cu statul, după care la trecerea în rezervă solda devine venit denumit pensie.
3. Să se introducă un articol care să oblige şi Casa de Pensii să returneze
banii pensionarului în cazul calculului greşit al pensiei în defavoarea
pensionarului. Legea nu cuprinde asta , ca şi cum nu ar exista astfel de
situaţii sau legiuitorul nu ar intenţiona să returneze sumele datorate
pensionarilor.
4. Să se introducă un articol care să reglementeze componenta civilă a pensiei
celor care au lucrat în viaţa civilă înainte sau după intratrea în sistemul
structurilor la care face referire legea, în sensul că acea componentă obţinută
prin contribuţie, să fie plătită separat din fondul de pensii şi asigurări
sociale pentru a nu greva bugetele ministerelor prevăzute la art 1.
5. Să nu se reţină pensionarului
sumele greşit calculate din culpa funcţionarului. Funcţionarul este cel
care trebuie să plătească. În felul acesta nu vor mai executa ordine politice
şi nu vor mai comite ilegalităţi pe spinarea pensionarului.
6. Culpa pensionarului să fie
recunoscută sau constataă în instanţă şi abia după aceea să se treacă la
reţinerea sumelor, pentru a evita abuzul instituţiei sau al funcţionarului.
7.Toţi pensionarii să beneficieze de
aceleaşi drepturi pentru aceeaşi categorie de pensie atât în calculul pensiei
cât şi în actualizarea şi indexarea ei, şi în ceea ce priveşte condiţiile de
munc, în conformitate cu principiul egalităţii, stipulat la punctul 2
(b).