marți, 30 noiembrie 2010

Copia minutei Sentintei civile nr. 443/2010 a Curtii de Apel Cluj in Dosarul 1510/33/2010 si instiintarea adresata MApN de catre domnul avocat Iepure Viorel



UNIUNEA NAȚIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
Baroul Cluj
Iepure Viorel - Cabinet de avocat
Nr. 56 din 30.11.2010


                   C ă t r e

MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE
Domnului ministru Gabriel Oprea
- Personal -

Subsemnatul avocat Iepure Viorel, reprezentant al reclamanților general de brigadă (r.) Hexan Viorel ș.a. în dosarul nr.1510/33/2010 al Curții de Apel Cluj, vă aduc la cunoștință faptul că prin Sentința civilă nr.443 din 23.11.2010 instanța a admis acțiunea promovată și a anulat dispoziţiie art.2 al.2,3,4,6 și 7, art.6 al.1,2 și 4 şi art.10 al.2 din Hotărârea Guvernului nr. 735/2010.
         În conformitate cu prevederile art.15 al.4 din Legea nr.554/2004, în urma admiterii acțiunii de fond, măsura suspendării dispuse prin Sentința civilă nr.338 din 28.09.2010 se prelungește de drept până la soluționarea definitivă și irevocabilă a cauzei.
         Efectele celor două sentințe se produc ”erga omnes” și nu doar asupra reclamanților iar măsurile dispuse de instanță cu privire la H.G. nr.735/2010 se răsfrâng și asupra actelor subsecvente (inclusiv asupra Ordinului nr. M.101/23.08.2010 al M.Ap.N.), în virtutea principiului ”resoluto jure dantis, resolvitur jus accipientis”.
Prin urmare, întreaga răspundere privind recalcularea pensiilor revine, încă de la data pronunțării Sentinței civile nr.338/28.09.2010, organului de pensii al Ministerului Apărării Naționale. Nedepunerea de către pensionarii militari a cererilor de recalculare și a documentelor privind veniturile realizate nu mai poate justifica determinarea punctajului mediu anual prin utilizarea salariului mediu brut pe economie.
Neluarea în considerare a celor hotărâte de instanță poate atrage răspunderea penală și civilă a persoanelor vinovate.
Anexez, în copie, minuta Sentinței civile nr.443/23.11.2010 a Curții de Apel Cluj.

                                                        Cu respect,

         Cluj-Napoca,                                             Avocat Iepure Viorel
         30.11.2010

luni, 29 noiembrie 2010

POSTEZ ACEST MODEL DE CERERE PENTRU ADEVERINTELE DE VENIT IN CONFORMITATE CU LEGISLATIA ANTERIOARA APARITIEI LEGII 119

Comandantului Centrului Militar
Zonal/Judetean ....................................


Subsemnatul /a,
……………………………………………………………………………………………
născut/a la data de ……………………………………., domiciliat în ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(adresa completă)
telefon de contact ......................................., pensionar militar, titular/urmaş, în temeiul articolul 51, punctul 1 din Constitutia României, a Legii 544/2001, articolul 1, articolul 2 punctul “c”, a O.G. numarul 27/2002(privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor), aprobată cu modificări şi completări prin Legea numărul 233/2002, rog să dispuneţi eliberarea adeverinţei din care să rezulte veniturile lunare brute/nete obţinute de mine pe întreaga perioadă a carierei militare.
Menţionez următoarele:
  • Numărul deciziei de pensie:
......................................................................................................................................
  • Am fost trecut în rezervă/am încetat activitatea la data de: ................................... din unitatea militară numărul ……………………… localitatea……………………………………….
Anexez în original/fotocopie, următoarele documente:
    1. .....................................................................................................................
    2. .....................................................................................................................
    3. .....................................................................................................................

Data                                                                                                   Semnătura


Notă:
Se va anexa o copie a mandatului (talonului) de plată a pensiei şi o copie a cărţii/buletinului de identitate precum şi o copie după decizia de pensie.

Mentiune:  Acest tip de cerere  a fost aprobat astazi, 29 Noiembrie de BO al SCMDBZ F1 si va fi utilizat experimental de membrii BO. Daca va da rezultate vom anunta in timp util si membrii sindicatului BZ.

joi, 25 noiembrie 2010

Războiul reformei sistemelor de pensii din sectorul public s-a mutat din Parlament în tribunale, şi nu doar în România, ci şi peste Ocean

Statele nu mai sunt capabile să le plătească foştilor lor angajaţi pensiile de serviciu în cuantumurile stabilite cu mulţi ani înainte de declanşarea actualei crize financiare, economice şi bugetare şi încearcă să le reducă. În replică, beneficiarii acestor pensii dau guvernele în judecată, cu argumentul că pensiile lor reprezintă drepturi de proprietate câştigate, care nu pot fi în niciun fel diminuate unilateral. Întrucât este vorba de procese care implică, în unele cazuri, mii de reclamanţi, acest război reprezintă o mină de aur pentru avocaţi.

Pe 8 octombrie 2010, Curtea de Apel Bucureşti (CAB) decidea suspendarea Hotă­rârii de Guvern (HG) nr. 737/2010, prin care pensiile de serviciu ale personalului auxiliar din instanţe, diplomaţilor, parlamenta­rilor, funcţionarilor publici parla­men­­tari, personalului Curţii de Con­turi şi personalului aeronautic erau diminuate, prin recalcularea lor potrivit algoritmului din Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii.
Procesul a fost declanşat de 271 de grefieri pensionari, grupaţi în Aso­ciaţia Naţională a Pensionarilor din serviciul Auxiliar de Specialitate al Instanţelor Judecătoreşti şi al Par­chetelor şi reprezentaţi în instan­ţă de avocatul Victor Ciorbea, fost premier al României între 1996 şi 1998.
Anterior, Curtea de Apel Cluj suspendase şi HG 735/2010, prin care erau recalculate în acelaşi fel pensii­le de serviciu din apărare, ordine pu­blică şi siguranţă naţională. Ambele sentinţe pot fi atacate, însă, până la o decizie a instanţei supreme, ele trebuie aplicate, întrucât sunt executorii.
 Au pierdut 75% din pensie
Până la apariţia HG 737/2010, care conţine normele metodologice de aplicare a Legii 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, grefierii beneficiau, potri­vit Legii 567/2004, după 25 de ani de vechime în funcţie, de pensie de serviciu în cuantum de 80% din venitul brut din ultima lună de activitate. Po­trivit avocatului Ciorbea, prin respectiva HG, grefierii reclamanţi au pierdut circa 75% din pensie.
Afirmaţia e confirmată de da­tele Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS), care arată că, în august, pensia medie lunară pentru foştii angajaţi auxiliari din justiţie era de 3.028 de lei pe lună şi era suportată în proporţie de trei sferturi de la bu­getul de stat, pentru completarea, până la 80% din ultimul venit din pe­ri­oada activă, a pensiei rezultate din calcularea punctajului conform Le­gii 19/2000.    

Pånă la 1.800 de euro de persoană
Ulterior, Victor Ciorbea a publicat, pe site-ul firmei sale de avoca­tură (Ciorbea & Ciorbea), o ofertă pentru toţi pensionarii afectaţi de Le­gea 119/2010, respectiv de cele do­uă HG privind metodologia de aplicare a acesteia, care intenţionează să dea statul în judecată. Potrivit ofertei, onorariul maxim perceput, în caz de reuşită a proceselor şi de recuperare totală şi permanentă a cuantumului iniţial al pensiilor de serviciu, poate ajunge până la 1.800 de euro (TVA inclus).
Astfel, redactarea plângerii prea­labile către Guvern îi costă pe reclamanţi 124 de lei, la care se adaugă conceperea, redactarea şi depunerea cererii de suspendare a HG şi repre­zentarea reclamanţilor în fond şi re­curs (248 de lei), a cererii de anulare a HG plus reprezentare în fond şi re­curs (248 lei), sesizarea Avocatului Poporului, în vederea efectuării unei plângeri la Curtea Constitu­ţio­nală (186 lei) şi redactarea a 10-12 se­sizări adresate unor organisme in­ter­naţionale (186 lei).
Urmează redactarea, asistenţa şi reprezentarea în fond şi recurs în cadrul cererii de ordonanţă preşe­din­ţială de suspendare a deciziilor de recalculare a pensiilor de serviciu de către Casele de Pensii (1.240 lei), ur­mate de aceleaşi proceduri, dar pentru anularea respectivelor deci­zii de recalculare (1.240 lei).

Onorariu pe măsura pensiei
Onorariul total ajunge, astfel, la 3.472 de lei cu TVA inclus (circa 800 de euro), plătibili în trei rate, în raport de fiecare fază procesuală. „În cazul persoanelor care au o pensie de serviciu mai mică decât suma de 3.472 de lei, onorariul total va repre­zenta o sumă echivalentă cu pensia de serviciu lunară”, se precizează pe site-ul firmei.
În privinţa onorariilor de succes, în caz de reuşită a proceselor, acestea sunt de 500 de euro pentru men­ţi­nerea parţială şi definitivă a pensii­lor de serviciu şi de 1.000 de euro pentru menţinerea integrală şi de­finitivă a acestora. Pentru cei cu pensii de serviciu de sub 3.500 de lei, onorariul de succes este egal cu pensia lunară.


I-au pus pe drumuri ca să le taie pensia
În cadrul procesului iniţiat în luna august de un grup de militari în rezervă împotriva Guvernului, Curtea de Apel Cluj a dispus suspendarea HG 735/2010 de recalculare a pensiilor militare de stat, a pensiilor poliţiş­tilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sis­te­mul administraţiei penitenciarelor. În motivaţia sen­tinţei sale, instanţa arată că respectiva Hotărâre de Gu­vern conţine dispoziţii care le exced pe cele ale legii ale cărei norme metodologice de aplicare le conţine (119/ 2010) şi că, în plus, aceste dispoziţii sunt de natură să adu­că prejudicii grave celor în cauză.
Mai precis, HG 735/2010 îi obligă pe beneficiarii pensiilor de serviciu menţionate mai sus să depună ei înşişi cereri de recalculare a pensiilor potrivit algoritmului Legii 19/2000 şi, în plus, să obţină şi să prezinte documente doveditoare cu privire la stagiul de cotizare, ve­chimea în muncă şi veniturile realizate în fiecare an de carieră. În caz contrar, aceştia ar urma, potrivit HG, să fie „penalizaţi” prin calcularea punctajului de pensie nu în raport cu veniturile reale realizate, ci cu salariul mediu brut pe economie din perioadele respective, din care ar rezulta pensii mult mai mici. „Starea de fapt prezentată este de natură a crea un dezechilibru între interesul ge­neral şi imperativul protecţiei drepturilor fundamentale ale persoanei”, se arată în motivarea sentinţei Curţii de Apel Cluj.

Câţi pensionari „speciali” ar putea da statul în judecată
Potrivit datelor CNPAS, la finalul lui august, ultima lună de dinaintea recalculării pensiilor de serviciu, erau în plată 5.521 de astfel de pensii, fără a socoti pensiile magis­tra­ţi­lor, care nu au intrat la recalculare.
Astfel, beneficiau de astfel de pensii 705 foşti diplomaţi, cu o pensie medie lu­nară de 4.285 de lei (din care 3.253 de lei su­portaţi din bugetul de stat), 1.584 de foşti aviatori (9.207 lei, din care 7.604 lei de la bu­ge­tul de stat), 516 foşti parlamentari (3.642 de lei, din care 1.593 de la bu­ge­tul de stat), 404 foşti funcţionari publici parlamentari (2.777 de lei, din care 2.006 de la bugetul de stat), 1.974 de foşti angajaţi auxiliari din justiţie (3.028 de lei din care 2.263 de la bugetul de stat) şi 338 de foşti an­ga­jaţi ai Curţii de Conturi (5.488 de lei, din care 4.201 de la bugetul de stat).
Toate aceste pensii au fost recalculate, prin eliminarea acelei părţi care de­păşea pensia rezultată din punctajul calculat conform Legii 19/ 2000 şi care era acordată din bugetul de stat. Au rămas în plată doar pensiile de serviciu ale ma­gistraţilor, despre care Curtea Consti­tuţională a decis că nu pot fi desfiinţate. La fina­lul lunii septembrie erau 2.785 de magistraţi pensionari, cu o pensie me­die lunară de 8.795 de lei, din care 7.726 de lei plătiţi din bugetul de stat.
Potrivit declaraţiilor din iulie ale premierului Emil Boc, până la sfâr­şitul acestui an vor fi recalculate 168.000 de pensii militare de stat, urmând ca acestea să fie achitate într-un nou cuantum după 1 ianuarie 2011.

SUA: Foştii salariaţi ai statului umplu tribunalele
M ii de pensionari, foşti angajaţi ai sectorului public din Statele Unite, au dat în judecată autorităţile din cel puţin şase state ale SUA, după ce acestea au luat măsuri de tăiere a beneficiilor de pensionare pentru aceştia, din cauza constrângerilor bugetare impuse de recesiune. Astfel de procese au fost intentate de foşti salariaţi ai statului din Colorado, Minnesota, Michigan, Massachusetts, New Hamp­shire sau Illinois, iar în alte state sindicatele anali­zează sau pregătesc acţiuni similare în justiţie.
Măsurile luate de autorităţi în statele respective vizează în­gheţarea, pe diferite perioade de timp, a cuantumului pen­siilor, diminuarea procentului anual de indexare a acestora, schimbarea formulei de indexare în defavoarea pensionarilor sau impunerea pentru pensionari a plăţii unor contribuţii suplimentare pentru serviciile publice de sănătate.
Pensiile funcţionarilor publici americani sunt plătite prin intermediul unor fonduri de pensii finanţate din bani publici, care investesc respectivele sume pe pieţele financiare. Aceste pensii sunt stabilite, în cele mai multe cazuri, ca pro­cent din ultimul salariu al respectivilor angajaţi, procent care poate merge de la 60 la peste 90%.
Un motiv important de îngrijorare pentru autorităţi şi de speranţă pentru pensionari este precedentul creat, în 2004, de actualul secretar cu afaceri interne al admi­nis­traţiei Obama, Ken Salazar, pe atunci procuror general al SUA. Într-o opinie formală, exprimată într-un proces similar celor din prezent, acesta a scris că „drepturile de pensie ale unui func­ţionar public pensionat sunt drepturi contractuale câştigate care nu pot fi modificate în niciun fel în mod unilateral”.

miercuri, 24 noiembrie 2010

COMUNICAT DE INTERES EXTREM PENTRU TOTI MEMBRII SCMD



In atentia Birourilor Operative ale Filialelor

SCMD are o serie de procese cu Guvernul, cu ministerele de resort, cu ministrii sau exministrii, procese intrate in faza finala.
Vom avea nevoie de o serie de tabele, cu semnatura olografa a membrilor SCMD pentru instante. Tabele diferite, cu grupuri diferite de membri sau cu totalitatea membrilor SCMD, functie de proces.
In prima urgenta, in urma discutiilor cu avocatii si cu dna vicepresedinte Elena Cobuz, avem in vedere actiunile Guvernului la suspendarea/anularea prevederilor HG 735/2010. Deocamdata s-a obtinut suspendarea aplicarii acestei hotarari la care Guvernul a facut recurs si anularea ei, la care Guvernul, va face, vom vedea cand, recurs.
Solicitam ca prima urgenta completarea de catre Birourile Operative ale Filialelor si de catre Secretariatul Tehnic (pt Filiala 1 Bucuresti si pt membrii neafiliati) a tabelului anexat, in 5 (cinci) exemplare, cu semnatura olografa a membrilor, pana la data de 30.12.2010. Aceasta este forma ultima forma de tabel stabilita cu avocatii, orice alta forma primita anterior, fiind anulata.
 Nu este nevoie sa mai precizam ca parte din actiunile SCMD in justitie vor fi in beneficiul tuturor militarilor, politistilor, lucratorilor din penitenciare pensionati, parte insa nu.
De unele actiuni vor beneficia, din nefericire, doar membrii SCMD.

TABEL
CU MEMBRII SCMD, REPREZENTATI DE PRESEDINTELE SCMD, COL (r) MIRCEA DOGARU, PENTRU SESIZAREA IN ACTIUNI IN JUSTITIE, AVAND CA OBIECT CONTESTAREA RECALCULARII PENSIILOR

Nr. crt
Nume si prenume
Domiciliu
CNP
Semnatura






Tabelele, in cinci exemplare originale, vor fi indosariate de secretarii filialelor. La incheierea operatiunii, acestia vor lua legatura cu Secretariatul tehnic al SCMD, in vederea expeditiei.
Membrii neafiliati, vor lua legatura cu Secretariatul Tehnic, pentru semnarea tabelelor.

Precizare f.f. importanta:
Pe tabele vor fi inscrisi toti membrii SCMD existenti la data de 23.11.2010 si toti cei care se vor inscrie in SCMD in filiale sau la Secretariatul Tehnic pana la data de 30.12.2010, orele 12.00.
Celorlalti rezervisti militari le uram succes in cadrul asociatiilor si le promitem ca-i vom sprijini, in masura posibilului.

Honor et Patria! Vae victis!

Col. (r) dr. MIRCEA DOGARU

vineri, 19 noiembrie 2010

DIN NOU DESPRE EFECTELE SUSPENDARII HOTARARII DE GUVERN nr. 735/2010

         Aduc, inca o data, in atentia colegilor nostri faptul ca HG nr. 735/2010 privind metodologia de recalculare a pensiilor militare de stat si ale politistilor a fost suspendata de prima instanta care a luat in dezbatere cererea de suspendare, respectiv Curtea de Apel Cluj, in 28.09.2010, prin Sentinta Civila nr. 338.
         Drept urmare:
1.    Orice act sau fapt de punere in aplicare a respectivei hotarari in momentul de fata constituie infractiune, in conformitate cu prevederile art. 287 Cod Penal.
2.    Curtea de Apel Bucuresti, in data de 29.09.2010, prin completul care judeca cererea de suspendare a HG 735/2010 inaintata de SCMD, in cursul dezbaterii, prin interventia avocatului Florea Bujorel, a luat la cunostinta de faptul ca HG 735/2010 a fost suspendata cu o zi inainte la Cluj. Curtea a constatat ca nu mai exista subiectul judecatii si, cu acceptul avocatului SCMD, a renuntat la judecata.
3.    In data de 16.11.2010, tot Curtea de Apel Bucuresti s-a pronuntat asupra cererii ANCMRR de suspendare a HG 735/2010. La punctul 3. din  Minuta inscrisa in condica de pronuntari (minuta care va fi motivata ulterior), scrie foarte clar:
“ 3. Respinge cererea de suspendare a HG 735/2010 ca ramasa fara obiect. Deci, HG 735 este suspendata, nu mai este subiectul suspendarii”.
4.    Orice alta cerere de suspendare a HG 735/2010 adresata oricarei Curti de apel (ca instanta competenta material la o astfel de cerere) este neavenita, nejustificata, lipsita de obiect, indiferent de propaganda facuta de unii avocati.
Pasii urmatori:
     Hotararea Curtii de Apel Cluj este supusa caii de atac a recursului. Guvernul Romaniei in calitate de parat, nemultumit de sentinta, a depus cererea de recurs. Dosarul cauzei de la Cluj, impreuna cu cererea de recurs, se afla in prezent la Inalta Curte de Casatie si Justitie (instanta competenta sa judece recursul). Data recursului nu a fost inca stabilita.
5.    Nu se mai pune, sub nici o forma la indoiala valabilitatea sentintei  civile nr. 338, pronuntata de Curtea de Apel Cluj. Comisia de disciplina din cadrul CSM a constatat ca judecatoarea Claudia Idriceanu nu s-a aflat in conflict de interese.
Efecte juridice prezente si posibile in viitor:
a)     In prezent, dupa cum am aratat mai sus, HG 735 este suspendata si constituie infractiune orice act sau fapt de punere in aplicare;
b)    Daca in urma judecarii recursului ramane valabila sentinta civila de la Cluj, suspendarea HG 735/2010 se mentine pana la aparitia primei Hotarari judecatoresti definive si irevocabile de anulare a HG 735/2010. In acest sens (adica pentru anulare), exista mai multe actiuni in justitie ale SCMD in curs de derulare.
c)     Daca in urma judecarii recursului este anulata Sentinta civila de la Cluj, aplicarea HG 735 se reia, dar poate fi stopata printr-o sentinta favorabila in procesele de anulare.
In concluzie:
Batalia juridica este in plina defasurare. Ea poate fi in final castigata, dar pentru aceasta, in acest moment, este necesar a fi indeplinite, cel putin, urmatoarele conditii:
-        intelegerea rolului fundamental al justitiei in salvarea noastra;
-        renuntarea la actiuni disperate in genul acceptarii propunerilor unor avocati de a declansa contra bani grei inutile actiuni individuale;
-        manifestarea increderii in avocatii SCMD care au o strategie complexa si experienta in a actiona pe acest domeniu;
-        respingerea calomniilor si acceptarea realitatii ca SCMD, prin Comitetul Director, mobilizeaza in mod prioritar resursele de orice natura, dar mai ales financiare, in aceasta directie, dovedind maturitate, chibzuinta, eficienta si oportunitate in consumarea acestora.

In argumentarea celor prezentate mai sus prezentam documentele care atesta:
a)    Punct de vedere;
b)   Raspuns adresat domnului avocet Viorel IEPURE, in urma notificarii facute de acesta privind Sentinta Civila 338/28.09.2010.

Col (r) dr. Constantin MONAC
Secretar General al SCMD

miercuri, 17 noiembrie 2010

EXCLUSIV: Nici piloţi prezidenţiali de închiriat nu i se mai găsesc


Băsescu-i aproape pedestru, de nezburat
Preşedintele României, Excelenţa sa domnul Traian Băsescu, a rămas deocamdată fără piloţi pentru avionul prezidenţial de rezervă, după ce nici o firmă nu a mai fost interesată să furnizeze servicii calificate de pilotaj aerian pentru aeronava de tip BAe 146 - 200 „Dobrogea", după cum o demonstrează documentele intrate în posesia cotidianul.ro obţinute de la surse din Administraţia Prezidenţială. Şeful statului român este, astfel, la un pas de a rămâne... pedestru sau va fi pus în situaţia de a se merge în deplasările oficiale doar cu autovehicule şi cu trenuri. Şi cel mult cu vapoare! Totuşi, T. Băsescu mai poate apela, dar numai pentru distanţe scurte, la flotila de elicoptere a Serviciului Român de Informaţii.
Compania Română de Aviaţie ROMAVIA, care asigură serviciile oficiale de transport aerian pentru preşedintele României, dar şi pentru alţi câţiva demnitari mai mărunţi, nu a avut încotro şi a fost nevoită să anunţe, conform înscrisurilor oficiale, că pentru serviciile calificate de pilotaj a aeronavelor BAe 146-200 „nu a fost depusă nici o ofertă sau au fost depuse oferte care, deşi pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/sau financiare".
ROMAVIA este o regie autonomă aflată în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale. Minister condus domnul general de armată în rezervă Oprea G., adică liderul formaţiunii a cărei raţiune unică de a exista este de a fi placul lui Traian Băsescu. Exact acelaşi Oprea pe care acelaşi Băsescu îl alinta în 2004 cu duioasa caracterizare „şeful mafiei personale a lui Adrian Năstase" iar în 2010 îl linşa pur şi simplu cu expresii dure de grenul: "Acum este un om reevaluat".
ROMAVIA anunţase pe 5 octombrie a.c. că e nevoită să cumpere, pe 100.000 de euro, servicii de pilotaj aerian pentru avionul BAe 146 - 200
(rezerva Boeingului 707 3k1c aeronava oficială numărul unu a statului român şi care îl deserveşte aproape în exclusvitate pe preşedintele României, acum Băsescu T.), după ce guvernul lui E. Boc aflat în coordonarea amintitului Băsescu a interzis cumulul pensiei cu salariul. Tocmai această interdicţie de cumul a adus compania oficială de transport aerian în situaţia de a închiria piloţi pentru operarea avioanelor care îi deservesc pe înalţii demnitari.
Avioanele ROMAVIA sunt unele vechi sau care nu se află şi în dotarea altor companii româneşti, iar piloţii cu licenţă pe aceste tipuri de aparate de zbor puteau fi găsiţi doar la această companie oficială. În aviaţie, piloţii ies la pensie destul de devreme, dar pot profesa în continuare dacă e nevoie de ei. Piloţii pensionari puteau, mai corect spus, să profeseze. Era soluţia pe care o prefera şi ROMAVIA: să îi angajeze pe piloţii licenţiaţi pe acestei tipuri de avioane, acum pensionari şi care fuseseră salariaţi ai acestei companii.
Lovitura de graţie pentru orgoliul lui Băsescu şi pentru statutul său de pasager numărul unu al ţării a venit dintr-o precizare a ROMAVIA legată de închirierea piloţilor: "În cadrul procedurii «Licitaţie restrânsă accelerată», operatorul economic invitat să-şi depună oferta în cadrul celei de-a doua etape a procedurii nu s-a mai prezentat".
Firma a dat bir cu fugiţii, cu alte cuvinte. În lipsa altor precizări, e greu de crezut că în afară de firma care asigură servicii de pilotaj, dar pentru aeronava oficială principală (firmă printre ai cărei acţionari se regăseşte o srl de imobiliare cu rădăcini în paradisul fiscal din Cipru), ar mai fi şi alţi oferanţi de piloţi pentru avioane de tip BAe 146-200.
Extrem de interesant este faptul că deşi erau acceptate şi firme străine care să-şi închirieze piloţii pentru aeronava prezidenţială de rezervă a României, nici una nu s-a înghesuit să câştige dreptul de a-l zbura pe Traian Băsescu.
Prin noua solicitare de a închiria piloţi, preşedintele României, Traian Băsescu, a demonstrat că şi în acest caz şi-a dus poporul cu preşul.
De ce? Pentru că Băsescu T. a anunţat la B1 TV, în aprilie acest an, că va interveni pe lângă premierul Emil Boc pentru ca aeronavele oficiale ale statului român să nu mai fie pilotate de aviatori închiraţi de la o SRL.
Cotidianul.ro dezvăluia, cu doar câteva zile înaintea amintitei apariţii televizate a lui Traian Băsescu, faptul că avioanele oficiale destinate înalţilor demnitari ai statului român sunt pilotate de aviatori de la o SRL al cărei acţionar majoritar este o altă SRL cu preocupări stricte în domeniile construcţii-imobiliare.
La începutul acestei luni se dovedea cu asupra de măsură cât de mult a intervenit Excelenţa sa domnul preşedinte al României pentru reglementarea jenantei situaţii: ROMAVIA, compania care operează avioanele oficiale ale statului român, anunţa că închiriază aviatori pentru pilotarea aparatelor de zbor amintite.
Aberanta situaţie este generată de neavenita ordonanţă Boc de interzicere a cumului pensiei cu salariul, situaţie în care se găseşte o bună parte din personalul navigant al ROMAVIA.
100.000 de euro erau oferiţi de ROMAVIA pentru plata serviciilor de pilotaj ale celui de-al doile avion, ca mărime, din flota acestei companii de stat aflate în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale.
Banii cheltuiţi de ROMAVIA ar fi reprezentat nu mai puţin de 100.000 de salarii minime bugetare de după hăcuirile dictate de Traian Băsescu şi executate întocmai şi la timp de Emil Boc.
Preşedintele României, Traian Băsescu, părea să ţină cont în luna aprilie de dezvăluirile din cotidianul.ro.
Publicaţia noastră dezvăluia în luna martie a acestui an că piloţii avionului prezidenţial au devenit brusc angajaţii de la SRL, după isteaţa „ordonanţă Boc". Cea care le interzicea cumulul pensiei cu salariul angajaţilor din sectorul de stat.
La „Naşul", de la B1 TV, şeful statului român se arăta convins de semnalările cotidianul.ro, spunând: "Mi se pare în neregulă pentru aeronava prezidenţială să închiriezi piloţi de la un SRL".
Preşedintele României a vorbit public, pentru prima oară, despre faptul că este "zburat" de piloţii angajaţi ai unui SRL al cărui acţionar majoritar e un alt SRL, cu activitate în domeniul imobiliarelor.
Anterior, şi "Academia Caţavencu" scria despre ciudata procedură, jurnaliştii de la foaia de „moravuri grele" citându-l pe directorul ROMAVIA, care spunea că apelarea la închirirea piloţilor pensionari trimişi acasă de această companie ca urmare a Ordonanţei Boc va creşte costurile de operare cu 220 la sută.
"Voi face o intervenţie la premierul Boc. Doi din cei trei piloţi ai aeronavei nu mai sunt salariaţi ai ROMAVIA pentru că intrau sub incidenţa legii salarizării unice. Cei doi piloţi care au peste 60 de ani au plecat la un SRL, iar ROMAVIA îi închiriază atunci când vreau să zbor. Mi se pare în neregulă pentru aeronava prezidenţială să închiriezi piloţi de la un SRL", a spus şeful statului român la B1 TV.
Cotidianul.ro a solicitat în scris, în mod explicit şi oficial, Administraţiei Prezidenţiale să comunice dacă Traian Băsescu mai consideră sau nu „în neregulă" faptul că este zburat de piloţi de la o SRL de imobiliare cu rădăcini în Cipru şi dacă a făcut acea „intervenţie" pe lângă premierul Emil Boc. În nota caracteristică a Cotrocenilor, nici un răspuns.
Şi intervenţia pe lângă Emil Boc face parte din aceeaşi categorie tipică pentru încă garantul constituţional al statului român: „Îmi dau demisia în cinci minute", „pensiile nu vor fi tăiate", „salariile nu vor fi reduse", „TVA-ul nu va creşte".
În ultimele luni, pentru deplasările la Bruxelles, Băsescu foloseşte serviciile curselor de linie ale TAROM. Practic, suitele impresionante de trepăduşi din solda lui Băsescu s-au mutat de la ROMAVIA la TAROM.

TRIST, DAR ADEVARAT!

Lecţia directorului STRATFOR pentru decidenţii politico-militari români

Prezent în România, pentru câteva zile, directorul şi analistul STRATFOR, George Friedman, a oferit un interviu mai larg cotidianului online HotNews, din care vă prezentăm consideraţiile acestuia faţă de puterea militară a României.

“Nu eşti ascultat cu atenţie în lumea asta dacă nu ai o armată. Veţi zice că e costisitoare. Iar eu vă voi spune să vă uitaţi la secolul trecut: 5% din PIB ar fi o sumă colosală, dar ce aţi fi plătit să evitaţi ruşii şi germanii. Dacă voi credeţi că nu mai există ameninţări şi nu vor mai exista, atunci sunteţi într-o poziţie foarte raţională. Pe de altă parte, trebuie să va gândiţi că în această parte de lume nu a fost un secol fără vreo tragedie. Şi în aceste condiţii 5% nu înseamnă atât de mult.

Polonia credea în 1939 că are o relaţie cu germanii şi cu ruşii, care a făcut radicala modernizarea armatei sale nenecesară.

Sunt două chestiuni: nu poţi ajuta o ţară care se prăbuşeşte într-o săptămână. Şi în al doilea rând, în această lume nimeni nu ajută o ţară care nu se poate ajuta singură.

Ideea că germanii vor trimite tinerii să lupte şi să moară în interesul României nu e raţională. Poţi argumenta că Rusia nu va fi agresivă, poate că nu va fi, dar în trecut, de fiecare dată când o ţară est-europeană a pariat că o alta nu va fi agresivă, a pierdut.

Dacă iţi construieşti apărarea şi nu sunt agresivi, ai irosit ceva bani. Dacă îşi construieşti apărarea şi de aceea nu sunt agresivi, nu vei şti niciodată. Dar dacă îşi construieşti apărarea şi vor veni, atunci alianţele înseamnă ceva.

Nimeni nu îşi va trimite copiii să vă apere. Am doi copii în armata americană: fiica mea a fost în Irak, timp de 25 de luni, fiul meu este în aviatie. Ei nu vin aici să apere românii.

Dacă e în interesul nostru, e o altă problemă. Un lucru asupra căruia trebuie românii, ca o naţiune matură, să îşi pună întrebarea este cum să fac să transform asta în interesul americanilor?”

În acest timp la Bucureşti decidenţii români se străduie să distrugă şi ce a mai rămas din Armata României: corpul de cadre al acesteia!

Sursa: HotNews

marți, 9 noiembrie 2010

DATE CONCRETE DUPA RECALCULARE PENSII MILITARE

Pentru cei care inca mai cred in cuvintele mestesugite al onorabilului ministru al Ap. Nat., veti ramane cu un gust amar dupa aplicarea Legii 119. In final, se va pierde procesul pe fond, indiferent ca va dura o luna sau mai multe; oricum se vor da termene scurte ca doar exista un interes presant de crestere a bugetului cu sume venite de la reasezarea pensiilor nesimtite pe principii de solidaritate, dreptate si echitate sociala. Dupa mai multe simulari, se pare ca pensiile vor arata, cam asa:
Exemplu:
Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           2200         2200            2200          2200                 2200
Val. dupa rec.                  700           950            1200          1450                 1700
   
Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           2500         2500            2500          2500                 2500
Val. dupa rec.                  800         1100            1375          1650                 1950
   
Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           3000         3000            3000          3000                 3000
Val. dupa rec.                  960         1320            1650          1980                 2340
            
Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           3000         3000            3000          3000                 3000
Val. dupa rec.                  960         1320            1650          1980                 2340

Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           3500         3500            3500          3500                 3500
Val. dupa rec.                1120         1540            1925          2310                 2730
Vechimea:                         20             25               30               35            peste 35
Val. act. a pensiei           4000         4000            4000          4000                 4000
Val. dupa rec.                1280         1760            2200          2640                 3120
Criteriul este Legea 19. Adica atat ai dat atat primesti.
La noi este ceva de genul atat trebuia sa dai atat primesti.
Mintea mea este prea redusa sa inteleaga aceste principii dar guvernul boc a stiut bine ce face, drept dovada valoarea pensiilor recalculate ale aviatorilor, diplomatilor, fostilor parlamentari. Aceiasi lege aplicata pentru ei se aplica si pentru noi. Este acelasi program informatic ca doar nu va inchipuiti ca pentru militari se va tine cont de nivelul de 3000 de lei mentionat de oprea, introducandu-se in meniul acestuia, cu dedicatie, profesiunea: militar. In program se introduc datele personale, veniturile realizate si vechimea. Apoi la imprimanta se listeaza noua decizie de pensionare cu o valoare destul de neplacuta si evident neconstitutionala. Dar ultimele aspecte nu intereseaza pe nimeni. Chiar v-ati imaginat vreodata ca nu va fi asa?

miercuri, 3 noiembrie 2010

DE LUAT AMINTE! PRELUARE DE PE UN BLOG DE DISCUTII!(http://anap.pro-forum.us/discutii-generale-f1/de-ce-activitatea-de-zbor-e-o-munca-speciala-t24.htm)

DE CE ACTIVITATEA DE ZBOR E O MUNCA SPECIALA?

Buna seara dragii mei colegi, am citit randurile voastre si-mi pare rau de tristetea si dezamagirea care razbate din spatele cuvintelor...M-am gandit ca nu ar fi rau sa comentez putin ce e cu denumirea pensiei noastre. De ce este numita SPECIALA/DE SERVICIU.
In viata fiecarui individ soseste momentul alegerii unei ocupatii, meserii, profesii. FIECARE este liber sa aleaga ceea ce vrea si este in stare sa faca. In functie de alagerea facuta isi va asuma tot ce presupune,caracterizeaza profesia respectiva (drepturi si obligatii, avantaje si dezavantaje).Trebuie sa stim ca se face o distinctie clara intre ocupatie, meserie, profesiune. LUCRU CARE FACE SA NU FIM EGALI.
OCUPATIA -este o activitate profesionala sau extraprofesionala caracterizata prin modalitati actionale bine definite. Ea poate avea caracter tranzitoriu sau permanent. Nu presupune calificare profesionala, nu constituie o sursa permanenta de venit.
MESERIA-este o activitate mai mult cu caracter practic care nu necesita in mod obligatoriu calificare superioara.
PROFESIUNEA -este o activitate profesionala cu implicatii teoretice necesitand o calificare superioara. Este o activitate profesionala permanenta care presupune pregatire profesionala adecvata, practicarea ei pe intreg parcursul vietii active implicand munca intentionata, organizata. PRACTICAREA UNEI PROFESII CONSTITUIE PRINCIPALA SURSA DE VENIT SI OFERA POSIBILITATEA REALIZARII PERSOANEI PE PLAN SOCIAL SI PROFESIONAL.
In functie de gradul de complexitate si calificare profesiile, ocupatiile, meseriile au fost evaluate si recompensate sub forma salariilor, sporurilor, gradatiilor premiilor/adaosurilor, pensiilor,etc. Criteriile de evaluare au dus la diferentierea profesiilor de aici rezultand si diferenta de recompensare financiara si de incadrare a profesiei intr-o anumita categorie.
Gradul de complexitate se stabileste prin evaluarea influentelor urmatoarelor grupe de factori:
a)calificarea
b)greutatea muncii
c)raspunderea
d)conditiile de mediu.
CALIFICAREA- in cazul personalului navigant din aviatie are un ritm sustinut.Partea teoretica dupa absolvirea Academiei se continua cu verificari permanente,anuale, cursuri de pregatire, simulatoare, care duc la acumulare de experienta si profesionalism.
GREUTATEA MUNCII- este data de gradul de ocupare in timpul serviciului, conditiile deosebite de munca, gradul de complexitate a muncii, pozitia in timpul si spatiul in care se desfasoara munca.
RASPUNDEREA-pentru securitatea personalului(echipajului), pasagerilor, aparatelor foarte scumpe. Munca complexa se prezinta ca o munca de mai buna calitate. Aceasta valoare superioara creeaza baza economica a unei salarizari superioare.
Salarizarea diferentiata in functie de conditiile de munca este un principiu de mult recunoscut in sistemele de salarizare din Romania. La stabilirea salariilor se tine cont de conditiile in care se desfasoara munca, acordandu-se salarii mari celor care muncesc in conditii grele. Munca mai grea necesita intotdeauna un consum mare de forta de munca iar munca mai usoara un consum mai mic.
Daca forta de munca este cheltuita cu mai multa energie, angajatul are nevoie desigur de o cantitate mai mare de mijloace de consum pentru refacerea fortei de munca. In acest scop salariul celui ocupat cu o munca mai grea trebuie sa depaseasca salariul celui cu o munca mai usoara, diferenta reprezentand cheltuielile mai mari strict necesare reproductiei fortei de munca. (afirma specialistul Petre Burloiu).
Datorita multitudinii de profesiuni a fost necesara o delimitare a acestora. Evaluarea corecta a fiecarei profesii dupa criterii obiective va realiza o clasificare foarte clara ce va stabili pozitia fiecarei profesii precum si recompensa financiara corespunzatoare-salariu, pensie.
Specialisti din domeniul MRU, Psihologiei muncii, Ergonomiei, Medicinei muncii, au utilizat metodele de cercetare, evaluare pentru o buna reflectare a profesiunilor si recompenselor financiare(salarii,pensii,premii,etc) Pentru calcularea salariului s-a utilizat un instumentar foarte vast (teste, chestionare, analiza muncii, observatia, utilizarea sporurilor). Dintre sporurile utilizate:
• PENTRU GRUPA-A: Sporuri ce se acorda in functie de conditiile de munca(subteran, la altitudine, pe apa, etc) spor pentru conditii grele de munca, spor pentru conditii nocive, spor pentru munca in conditii periculoase, spor pentru timpul lucrat in timpul noptii, indemnizatia de zbor, etc.
• Pentru GRUPA-B: spor pentru ore lucrate suplimentar, spor pentu exercitarea unei functii, spor pentru utilizarea unei limbi straine, spor pentru consemnarea la domiciliu, spor de izolare, spor pentru obiective speciale, spor de vechime in munca, etc. Sporul pentru conditii grele de munca se acorda personalului care lucreaza in conditii de efort fizic si psihic ridicat. Sporul pentru conditii nocive se acorda pentru muncile care se desfasoara in conditii vatamatoare sanatatii: radiatii, vibratii, zgomot, aceleratia, modifcarile de fus orar, hipoxia, hiperventilatia, raul de aer (sindromul vestibular vegetativ)
Aceste sporuri se acorda pentru atragerea fortei de munca, pentru motivarea acestora. Aceste locuri de munca nu sunt dorite si atractive pentru foarte multa lume: exista teama, sacrificiile, pe care nu multi sunt dispusi sa le faca si desigur exista si recompensa financiara pentru acceptarea postului, desfasurarea muncii, sub forma salariilor, pensiilor, etc.
Sporul pentru conditii periculoase de munca se stabileste in functie de riscul de imbolnavire sau accidentare si de gradul de solicitare nervoasa. Munca efectuata noaptea este foarte solicitanta, la fel ca si orele lucrate suplimentar. Acest fapt poate duce la inbolnaviri, concedii medicale cu cosecinte economice negative, demotivarea angajatului. Toate aceste aspecte ale conditiilor de mediu se accentueaza in cazul situatiilor speciale (amerizare, aterizare fortata, intrerupere de decolare, incendiu la bord, depresurizare, anunt de bomba la bord, atac terorist, pilot incapacitat, etc.). Pentru o mai buna intelegere a muncii in aviatie am sa exemplific: depresurizarea -presiunea atmosferica variaza in raport cu altitudinea. In functie de valorile pe care le ia poate exercita aspra organismului uman o actiune compresiva sau decompresiva. Acest fenomen este resimtit la aterizarea avioanelor cand egalarea presiunii din urechea mijlocie sau din sinusurile fetei datorita unor particularitati anatomofiziologice ale acestora se realizeaza mai greu decat in timpul ascensiunilor.
In cazul depresurizarii apar dureri de altitudine, sunt in stransa legatura cu viteza de ascensiune a avionului. Durerile ce apar se datoreaza trecerii azotului dizolvat in tesuturi in stare libera, gazoasa. Acestea incomodeaza circulatia sangelui si comprima terminatiile nervoase de la nivelul tesuturilor.
Alte tulburari care pot aparea: meteorismul de altitudine(/balonismet/balonare ) , aerootita, aerosinuzita (modificarile rapide ale altitudinii determina aparitia unor modificari neplacute in urechi manifestate prin infundari sau tulburari de auz, dureri . Senzatiile sunt mai intense daca exista fenomene patologice (raceli, nas infundat, otite, etc.) alte tulburari: aerodontalgiile- dureri dentare.
Alte fenomene ce pot sa apara in timpul zborului:
• Hipoxia- aportul scazut de oxigen la nivelul tesuturilor- frecventa cardiaca scade, inrautatirea starii generale, lesin, convulsii, etc.
• Raul de aer se manifesta prin vertij, ameteli, greturi, vomismente, paloare, transpiratii reci,lesin,etc.
• Efectele zgomotelor si vibratiilor- cu efecte specifice (cu efect negativ asupra organului auzului) si efecte nespecifice (asupra intregului organism). Aceste efecte au repercursiuni asupra personalului navigant (oboseala, hiperexcitabilitate neuromusculara, modificarea autocontrolului, iritabilitate, tulburari neurovegetative, neurocirculatorii.
• Vibratiile pot provoca tulburari functionale, ciculatorii,senzatii neplacute-dureri de cap, etc.
• Influenta zborului asupra aparatului vizual- zborul de noapte solicita f intens functiile vizuale. Pentru mentinerea functiilor vizuale la un nivel ridicat trebuie sa se respecte regimul de odihna si suplimentarea glucidelor pentru a se mentine nivelul glucozei din sange la nivel corespunzator, vitamina A, complexul B (pentru ca intervin in procesele fotochimice din retina).
EFECTELE FUSULUI ORAR, EFECTELE RADIATIILOR (munca in conditii nocive), EFECTELE ALTITUDINII, EFECTELE ACCELERATIEI, ETC SE POT CITI IN MATERIALUL DESPRE EFECTELE ZBORULUI ASUPRA PERSONALULUI NAVIGANT PE CARE L-AM SCRIS ANTERIOR.
Am reamintit aici cateva aspecte pentru a ne raporta direct la munca in aviatie. Asa se poate observa, partial, viata personalului navigant si se poate intelege de ce munca este incadrata in randul muncilor speciale.
NU NOI NE AM AUTOINTITULAT SPECIALI CI DOMENIL RELECTA ASTA-MUNCA IN CONDITII SPECIALE.
La conditiile periculoase de lucru trebuie sa reamintesc si fenomenul de terorism, bolile produse de microbi si bacterii, paraziti, virusi. Pentru a rezista la acest program personalul navigant trebuie sa-si impuna disciplina necesara: alimentatie corespunzatoare, odihna suficienta, stare psihica buna-fara tensiuni, stres suplimentar. Profesia prin specificul ei se diferentiaza.
PROFESIONISTII din aviatie prin abilitatile lor, prin complexitatea pregatirii lor se diferentiaza de multe profesii. Nu este cazul sa fim comparati cu nici o alta categorie TREBUIE inteles ca putem fi egali la munca egala la risc egal, nu in alte conditii. Toate acestea isi pun amprenta pe viata si organismul personalului navigant. Uzura ce a dus la imbolnaviri si decese timpurii, viata de familie tulburata (divortialitate crescuta, copii cu tulburari de comportament-deviant: consum de droguri, absenteism, etc. si copii cu probleme de sanatate deteminate si de practicarea acestei profesii. De exemplu in cazul unei femei –personal navigant care a zburat 16 ani, exista riscul unei malformatii la nivel cromozomial-cromozom 21 ce poate determina nasterea unui copil cu sindrom Down), un copil retardat. Timpul pe care personalul navigant il petrece in familie este haotic si adesea coercitiv, timpul de lucru f dezordonat cu ore de somn, masa, odihna fara ritmicitatea necesara unei bune functionari a organismului.
SOMNUL
Cercetarile asupra somnului de exemplu se fac din 1920 si se stie ca in cazul in care omul nu doarme suficient si la orele normale de somn aceasta ii va altera comportamentul fizic si psihic. Starea de veghe ce se intinde in perioada in care omul ar dormi face ca organismul sa functioneze in asincronie cu circul diurn.
Activitatea este efectuata cu un consum accentuat de energie datorita efectelor fizico-psihice ce se instaleaza: scaderea atentiei, scaderea capacitatii de concentrare, scaderea atentiei distrbutive, diminuarea capacitatilor de memorare, incetinirea reactiei la instructiuni sau evenimente, lentoare in reactii, afectarea activitatii de codificare si decodificare pentru care subiectul are nevoie de tot mai mult timp, degradarea capacitatii de argumentare logica, dificultati de intelegere a mesajelor, aparitia starilor de depresie, furie, iritabilitate sau indiferenta. Agerimea scazand in raport cu perioada de privare de somn. Dificultatea de a avea un ritm normal de somn duce la instalarea oboselii.
Sistemul nervos devine hiperactiv iar unul din efecte este inhibitia functiei pancreasului producandu-se astfel mai putina insulina (hormonul necesar ca glucoza sa intre in celule este starea anterioara diabetului zaharat. Creste pofta pentru carbohidrati ceea ce duce si la obezitate (datorita afectarii productiei hormonului responsabil cu satietatea-leptina). Sistemul imunitar slabeste (datorita scaderii numarului de leucocite). Creste riscul de cancer la san (datorita scaderii melatoninei care anuleaza efectul asupra secretiei de estrogen)

Am exemplificat aspectul acesta pentru a sublinia ca desi sunt atatia factori perturbatori personalul navigant isi desfasoara activitatea de zbor cu maximul de eficienta si raspundere fiind constient de raspunderea maxima pe care o are fata de vietile omenesti pe care le are in grija, de valoarea foarte ridicata a aparatelor de zbor, etc.
Desigur toate se fac cu efort suplimentar care nu se opreste aici (am reamintit deja de pregatirea complexa si permanenta, de influentele medicale, in concluzie, de acumularea mare de stres) ce duc la instalarea oboselii intr-o prima faza ca apoi sa apara inbolnavirile. Cand cineva reclama o stare de oboseala se trece foarte usor peste acest aspect ceea ce e o mare eroare. Utilizarea eficienta a resursei umane este esentiala pentru atingerea obiectivelor si conservarea energiei acesteia.
Resursa umana este cea mai importanta componenta in procesul muncii, utilizarea corecta este obligatorie si esntiala. Un prost management determina pierderi financiare pentru companie, tara si pierderi umane (imbolnaviri,decese). Pe langa valoarea vietii salariatului care e de neinlocuit sunt si mari pirderi financiare (costul pregatirii unui specialist avand niste costuri foarte ridicate si care se repeta in toata perioada activitatii, pericolul erorilor umane ce poate determina distrugerea partiala sau totala a aparatelor de zbor, concediile medicale frecvente si pe durate mari,etc).
Trebuie sa se stie ca oboseala constituie un indicator sintetic al rezistentei psihice. Ea este de natura psihica, fizica, partiala, totala, cronica, acuta. Oboseala cronica apare ca urmare a pericolelor mari in care se munceste (actioneaza), a situatiilor de teama, nesiguranta, frica, incertitudine, anxietate. Ca simptomatologie se aseamana cu SIDA (febra, inflamarea ganglionilor limfatici, transpiratii nocturne, diaree persistenta, dureri ale articulatiilor si musculaturii,etc).
Pentru acest motiv planul de zbor trebie sa fie echilibrat.Sa se respecte cu adevarat timpii de odihna (somn, relaxare, concedii de recuperare, program personal/de familie, recreativ) pentru a diminua efectul agentilor stresori responsabili de instalarea starii de oboseala.
Am sa explic pe scurt sindromul general de adaptare la stress-SGA pentru a intelege care sunt etapele ce duc la inbolnavire, deces. Ce este de fapt stresul si repercursiunile expunerii prelungite la stres.
Stresul este un alt termen utilizat cu superficialitate neacordandu-i-se atentia cuvenita si implicit tratandu-se superficial impactul asupra personalului navigant.
Dar haideti sa intelegem putin ce se intampla de fapt cu noi in situatii de stres si mai ales sa se vada felul in care noi am trait, la ce nivel de solicitare psihico-fizica-endocrina. Deci stresul=presiune, tensiune.
Agentii stresori sunt determinati de evenimente placute sau neplacute din viata individului. Acest lucru va fi demonstrat de Thomas Holmes care a intocmit o scala (clasament, ierarhie) a agentilor stresori acordand un numar de puncte pentru fiecare situatie, eveniment. Stresul este necesar vietii noastre dar cu masura, depasirea limitelor determinand intoxicatii acute sau cronice determinate de nivelul ridicat al hormonilor de stres (produsi endocrini) ce pot afecta intregul organism.
SGA cunoaste 3 etape principale: strea de alarma, starea de rezistenta, starea de epuizare.
1. Starea de alarma- in aceasta etapa apar 2 faze consecutive: faza de soc (faza pasiva care slabeste organismul) si faza de contrasoc (faza de aparare activa in care creste peste normal forta si apoi rezistenta organismului. Raspunsul organismului determina mari modificari in corp. In prima faza, se produc fenomene pasive: hipotermie, hipotensiune, hipoaciditate gastrca, cresterea permeabilitatii celulare, depresiunea sistemului nervos. Imediat ca raspuns contrasoc organismul se mobilizeaza determinand o crestere semnificativa a organismului (ceea ce determina o secretie sporita la nivel endocrin, hormonal, etc).
2. Faza de rezistenta- In acesta faza, organismul cunoaste o scadere lenta dar continua care poate conduce la instalarea surmenajului si a unor boli. In aceasta faza individul devine rezistent la agentul perceput ca principal, dar devine vulnerabil la ceilalti agenti care, de regula, intervin si in fata carora nu se mai adapteaza, apara ceea ce duce la acumularea de surmenaj, uzura). Raspunsul corpului este pe masura (hipertrofia zonei corticale suprarenale, hipertrofia prostatei, caderea parului, insuficiente hormonale, hiperglicemia, procese inflamatorii inhibate, etc). In scopul protectiei organismului au loc diverse retentii (apa, sodiu, etc). Zincul se elimina masiv ceea ce determina cele de mai sus (hipertrofia prostatei, caderea parului, insuficiente hormonale). Nevoile de vitamina C cresc deoarece suprarenalele consuma mult acid ascorbic.
INCERC sa simplific pe cat posibil dar vreau sa intelegem cat mai bine fenomenul pentru a ne putea evolua obiectiv viata pe plan profesional si nu numai.Astfel fiecare isi va recunoaste problemele de sanatate si ceea ce a dus la aparitia lor.
3. Stadiul de epuizare- in aceasta faza este scazuta atat rezistenta in fata agentului principal de stres cat si in fata celorlalti (cotidieni). Acest stadiu daca se prelungeste prea mult poate avea urmari tragice (boli grave, deces).
Raspunsurile organismului sunt majore si severe (rezervele hormonale si energetice se epuizeaza, imunitatea se prabuseste bolile se agraveaza, apar boli foarte grave- cancer, deces).
Consecintele negative ale stresului.
Printre bolile cele mai frecvente cauzate de stresul indelungat se numara:
• bolile digestive (ulcere,retrocolite hemoragice);
• afectiuni respiratorii (astm);
• tulburari cutanate (psoriazis, anumite eczeme, vitiligo)
• afectiuni endocrine (boala lui Bazedow, diabet, tulburari ale glandei supra renale)
• boli ale sistemului circulator (afectiuni coronariene, hipertensiune, infarct)
• dereglaje nervoase (nevroza, anxietate, depresie, insomnie cefalee)
• alte tulburari, boli: frigiditate, impotenta, hipercolesterolemia, tulburari senzoriale. Specialistii subliniaza ca stresul este implicat mai mult decat se poate anticipa in etiologia unor boli psihice, cardiovasculare (68,8% din cazuri), in patologia bolilor infectioase,etc.
Alte aspecte din viata personalului navigant sunt: impactul schimbarilor de fus orar asupra corpului uman- ritmurile pertubate (oscilatiile scretiilor glandulare, perioadele de veghe-somn, oscilatiile tonusului functional al organelor interne, variatiile zilnice ale frecventei temperaturii corpului si frecventei pulsului. Readaptarea dupa astfel de desincronizari se face diferit pentru fiecare bioritm in parte. De exemplu, temperatura necesita cel putin o saptamana pentru adaptare la valorile normale. Ciclul veghe –somn, pofta de mancare se recapata destul de greu.
Desincronizarea socio-ecologica de peste 5 fusuri orare este resimtita sub forma asteniei nervoase si de omul sanatos. Dupa ani multi de zbor lung curier, zboruri de noapte putem sa ne dam seama de gradul de solicitare/ stres, uzura inregistrate. De altfel, din pacate, efectele s-au vazut: boli grave, decese la un personal care pentru a fi acceptat in aviatie a trebuit sa se prezinte cu o sanatate ca a sportivilor de performanta si care a fost afectat de solicitarea mare a acestei profesii ajungand la o uzura mult prea rapida si timpurie.
Speranta de viata in cazul personalului aeronavigant este mult diminuata. Din ce se poate vedea decesele au survenit de la 40 la 55 de ani, uneori si mai devreme. Iata o lista cu o parte din cei dragi noua care ne au parasit mult prea devreme:
• Pop Mihai-avion A-310/PILOT – comotie cerebrala (moare la sosirea din cursa lunga/China,in parcare)- an 2000/ 45 ani.
• Oros Luana- insotitor de bord- ciroza (38- 40 ani)
• Popescu Gheorghe- pensionar/ pilot B-707 (traieste 2 ani dupa iesirea la pensie)
• Conciu Bogdan- pilot- ATR- 42- comotie cerebrala/ 32 ani. (2000)
• Buxar Sorel- pilot- B- 707- comotie cerebrala/ 44 ani (2000)
• Goiciu Gheorghe- pilot- ATR- 42- cancer/ 45 ani (2001)
• Ilie Mircea- pilot- IL- 18 –Infarct (traieste 1-2 ani dupa iesirea la pensie)
• Lac Florin-navigator- TU-154—Infarct (pensionar/traieste 1 an la pensie)
• Ionescu Petre- B- 707- ciroza /47 ani (2000)
• Stan Gheorghe-pilot-BAC-111-comotie cerebrala(traieste la pensie mai putin de 1 an. Se stie ca varsta de pensionare in aviatie este 50-52 ani)/2000.
• Capusan Gabriel- pilot- BAC111- cancer/ 46 ani (2000).
• Buliga Vasile-pilot-AN-24/pensionat pe caz de boala- afectarea urechii: timpano scleroza bilaterala cu vertij si probleme cardiace-cardiopatie ischemica dureroasa/ 48 ani
• Fetila Sandu- pilot-Il- 62- depresie severa/s- a sinucis.
• Catana Constantin-pilot-B-747-cancer/47 ani
• Trupina Constantin-pilot-B747—cancer/47ani
• Aldea Sorin-pilot-TU-154-cancer/traieste7-8 ani la pensie)/2010.
• Florea Elena-insotitore de bord(I B)- coma diabetica 45-46 ani(moare pe strada dupa sosirea din cursa de noapte)
• Popa Rodica-I B-cancer de san/38 ani
• Marius Vasilescu-IB-ulcer perforat-49 ani
• Mada Raul-IB-cancer-/26 ani.
Lista nu se opreste aici. Numarul personalului care se confrunta cu boli grave este la fel de mare. Exemplele ar putea continua cu cazuistica noastra sau cu cea de la alte companii aeriene. Efectele zborului asupra vietii personalului aeronavigant reprezinta un subiect de studiu pentru medicina si psihologia aeronautica. Faptul ca aviatorii zboara intr-un mediu nociv se vede ca dauneaza sanatatii personalului.
RADIATIILE-cosmice favorizeaza aparitia cancerelor. Timpul de expunere la radiatii rebuie redus pentru a preveni imbolnavirile, afirma compania Lufthansa.
Hans Lebuser subliniaza ca dupa catastrofa de la Cernobal din 1986 pilotii zboara prin nori radioactivi.Lufthansa ramane una dintre cele mai interesate companii in aceasta problema, ea continuand studiul impreuna cu alti membri ai Asociatiei Aeriene Europene.
CONDITIILE DE TURBULENTA- activitatea se desfasoara intr-un mediu atipic care isi pune amprenta asupra organismului asa cum am explicat (vezi-SGA). Aceste situatii sunt foarte frecvente si constituie un plus de solicitare din partea aviatorilor. De exemplu la Japan Airlines un insotitor a murit datorita ranilor din timpul turbulentei (1997). La Tarom Florentina Ionita si a frcturat coloana vertebrala. Exemplele sunt numeroase.
TERORISMUL IN AVIATIE- constituie un real pericol pentru aviatori. S-a vazut ce inseamna 11 septembrie- U.S.A. Am avut in compania TAROM situatii in care echipajul a fost ostatec 24 ore (Elvira Tatua, Munteanu Silvestru, etc.). Consumul nervos a fost maxim, nu e usor sa stai cu pistolul la tampla.
PREZENTA PASAGERILOR TURBULENTI ( ceva foarte frecvent intalnit).
ACORDAREA PRIMULUI AJUTOR- in situatii de preinfart, nasteri, crize de epilepsie, rau de aer, lesin, isterie, hemoragii, etc.
SITUATII DE DECES IN ZBOR
EFECTELE ALTITUDINII- determina modificari importante in repartizarea fluxului sanguin. La nivelul creierului, cordului, plamanilor fluxul sanguin se mareste. In muschii schletici, rinichi, alte organe interne scade (voi dezvolta subiectul cu o alta ocazie). Examinarile efectuate in barocamera la 4000 de m reliefeaza cresterea a peste 2l de urina in 24 ore(poliurie). Poliuria ce se produce in timpul zborului nu se datoreaza numai maririi calibrului vaselor, presiunii din acestea, ci si inhibitiei hormonului antidiuretic hipofizar.
EXPUNEREA LA BOLI INFECTIOASE, CONTAGIOASE- avioanele pot transporta dintr-un loc in altul diferiti agenti infectiosi. Destinatiile din anumite zone de pe glob maresc riscul imbolnavirilor. Dintre bolile mai importante amintesc: holera, febra tifoida, dezinteria, intoxicatiile alimentare, febra galbena, ciuma/pesta, diarea calatorilor/turista. Desi s-au facut vaccinuri intr-o perioada totusi au existat imbolnaviri.
Stresul a fost serios pentru ca pe langa personalul navigant, a fost si este expusa si familia acestuia.
S-ar mai putea vorbi de multe alte aspecte ale impactului acestei profesii asupra aviatorilor, dar poate cu alta ocazie.
Profesionistii din aviatie sunt bine antrenati, se achita de toate obligatiile, cerintele acestei profesii dar asta nu anuleaza solicitarile la care sunt supusi, uzura cu tote consecintele care rezulta de aici. E un regim de viata in conditii atipice care, asa cum am explicat in prima parte a materialului trebuie evaluat si recompensat financiar conform categoriei de munca.
EFECTUL ASUPRA FAMILIEI,CUPLULUI

Nu exista sarbatori, sambete, duminici, sarbatori scolare, ceea ce a provocat adesea frustrari, conflicte, nervozitate, divorturi (familii carentate-monoparentale), copii cu probleme, etc. Daca va fi necesar am sa detaliez aceste aspecte.
Exista in Romania profesii mai bine platite datorita complexitatii lor, dificultatii, solicitarilor fizice-psihice accentuate cazul politistilor, magistratilor, militarilor, pilotilor, chirurgilor, cercetatorilor, conducatorilor de stat. Ramane sa hotarasca fiecare unde vrea sa se afle si ce e capabil sa faca. Asa capra vecinului nu va mai fi in pericol.

Acest material va pune in evidenta cateva aspecte din viata aviatorilor si da posibilitatea celor care nu au legatura cu domeniul sa ne inteleaga viata si profesia iar celor care au trait aviatia sa se pretuiasca pentru ceea ce reprezinta. Cei care vor sa judece situatia noastra vor putea sa o faca bazandu-se pe criterii obiective nu bazandu-se pe speculatii sau trairi emotionale negative alimentate de situatia nesatisfacatoare in care se afla si care le determina frustrari si resentimente.
Oameni buni cautati-va problemele acolo unde ele exista cu adevarat. Nu trebuie sa ne afecteze perceptia negativa care a fost indusa de primul ministru. Jignirea care a fost adusa unei categorii de profesionisti, care intotdeauna si au asumat responsabilitatea.
Vorbe goale, tehnici de manipulare a maselor catre false probleme-grupele speciale. Situatia dezastruasa din tara, saracia, escaladeaza agresivitatea sub toate formele: verbala, fizica, cresterea delicventei, decese timpurii, nefericirea de pe fetele oamenilor, lipsa de perspectiva a tinerilor, sinucideri, anii zbuciumati si umiliti ai celor care sau retras din activitate sentimentul de neputinta al batranilor, al pensionarilor.
Seniorii acestei tari trebuie respectati nu impinsi spre groapa. Mare tristete si lipsa de respect pentru fiinta umana. Noi romanii am trait umilinta anilor multi de comunism care cauta sa ne uniformizeze, lipsurile, captivitatea iar acum incepe o noua drama?? Vom vedea... Ne vom pastra calmul asa cum am facut o toti anii in care am zburat si vom incerca sa ne obtinem drepturile.
Si inca ceva transformati toate sumele salariilor,pensiilor in euro si ve-ti vedea ca, de fapt, nu exista pensii nesimtite sunt doar niste oameni care nu sunt platiti adecvat profesiei, efortului depus in procesul de munca oricare ar fi aceea.
Cred ca aceasta categorie isi merita recompensa financiara conform Legii223. De altfel daca tot am intrat in Comunitatea Europeana si practicam preturi ca acolo sau chiar mai mari ar trebui sa fim si platiti ca acolo la aceleasi profesii. In tari din U.E. salariul minim este mai mare ca salariile profesionistilor din diferite domenii din Romania.
Salarii minime.
-Romania- 153 euro
-Bulgaria- 123 euro
-Ungaria- 270 euro
-Portugalia- 525 euro
-Spania- 728 euro
-Franta- 1321 euro
-Marea Britanie- 1010euro
-Olanda- 1382 euro
-Luxemburg- 1642 euro,etc.
Munca in Romania nu este platita si mai suntem si jigniti, calomniati. Pensiile, salariile sunt foarte mici neputandu-se asigura o viata decenta. Toti am facut datorii foarte mari la banci pentru a ne descurca, ajuta familia, parintii/care au pensii mizerabile. Pensiile „nesimtite” nu sunt departe de venitul unui salariat de mijloc sau al unuia cu salariu minim din U.E. Pensiile actuale sunt mai mici ca ajutorul de somaj din aceleasi tari din U.E.
Nu este posibil ca un pilot comandant care a zburat 30-35 de ani sa primeasca o pensie echivalenta cu un ajutor de somaj. Trebuie sa se tina cont de importanta muncii fiecaruia, de gradul de implicare, uzura, conditii de munca, mediu, etc. si sa fim platiti in consecinta SI RESPECTATI.
Pentru jignirea care ni s-a adus ar trebui sa ni se ceara scuze in mass-media.
Acest material se bazeaza pe o bibliografie adecvata si pe faptul ca traind si muncind ca insotitor de bord (IB) 30 de ani in aviatie am putut fi un observator constant si obiectiv al vietii noastre, a personalului navigant. M-am folosit de una din metodele de cercetare folosite in psihologie-observatia participativa, de studiile pe care le am in domeniu. Sper sa ne fie de folos.

CRISTINA DITOIU- psiholog-sociolog
Pensionar insotitor de bord

marți, 2 noiembrie 2010

DUMNEZEU SA-I ODIHNEASCA!

Încă 2 piloţi au decolat către Escadrila din ceruri a aviaţiei române
 
Plătim pentru incompetenţa clasei politice conducătoare
 
După Tuzla încă o tragedie.
Doi piloţi şi-au pierdut viaţa datorită subfinanţării sistemului militar şi a neîndeplinirii obligaţiilor în urma tratatului de aderare la NATO, când o condiţie era alocarea din PIB pentru armată a 2,38%.

Cât s-a alocat în ultimii ani?
Mult prea puţin faţă de obligaţiile asumate.
Iată urmările!!!
 
Nu a fost de ajuns ce s-a întâmplat la Tuzla când Romania a pierdut 12 militari de elită.
 
Acum am mai pierdut încă doi camarazi.
Doi piloţi excepţionali care valorau cel puţin greutatea lor în aur.
Doi piloţi cu o pregătire de excepţie, pregătire ce presupune ani de muncă şi privaţiuni, pregătire evaluată la cele mai înalte standarde naţionale şi ale NATO.
 
Doi piloţi de elită ai Forţelor Aeriene








Căpitan comandorul Laurenţiu Nicolae Chiriţă





 Căpitan comandorul Sorin Traian Avram


Ambii erau piloţi clasa I şi instructori de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice pe avioane supersonice, aveau o bogată experienţă de zbor absolvind mai multe cursuri de specialitate în ţară şi în străinătate şi participând la numeroase exerciţii internationale.
Aveau aceeaşi vârstă de 40 de ani, fiind colegi ai promoţiei 1993.
Ambii erau căsătoriţi şi aveau câte un copil.
Sorin mai aştepta şi o fetiţă, care nu va mai ajunge să-şi cunoască tatăl, decât în poze.
Nu e corect Doamne!!!
Au rămas două familii fără sprijin în vremuri grele.
 
Dumnezeu să-i ierte pe cei doi piloţi militari!
Sincere condoleanţe familiilor îndurerate!